Co to jest niedobór pokarmowy cynku?

Niedobór pokarmowy cynku jest to stan odżywienia charakteryzujący się niedoborem cynku w organizmie, który jest ważnym pierwiastkiem śladowym dla wielu funkcji organizmu.

Przyczyny

Jakie są przyczyny niedoboru pokarmowego cynku?

Wszelkie schorzenia związane z zaburzeniami odżywania mogą powodować niedostateczne dostarczanie cynku organizmowi. Jego niedobór może być także spowodowany zwiększeniem zapotrzebowania, jak ma to miejsce podczas ciąży, karmienia piersią czy w okresie intensywnego wzrostu. Problemy ze wchłanianiem cynku w przebiegu różnych schorzeń również może przyczynić się do jego niedoboru.

Objawy

Jakie są objawy niedoboru pokarmowego cynku?

Objawy, które mogą świadczyć o tym, że prawdopodobnie w organizmie są niewystarczające ilości cynku to spadek odporności, utrata apetytu lub wypadanie włosów.

Do dodatkowych objawów zwiastujących niedobory cynku w organizmie należą:
– trądzik,
– słabe paznokcie,
– częste infekcje, zapalenia płuc, oskrzeli,
– drażliwość,
– wzmożony apetyt na słodycze,
– nadmierne pocenie się,
-biegunki,
– chudnięcie, pomimo zmiany ilości spożywanych kalorii,
– pogorszenie samopoczucia — uczucie zasłabnięcia, apatia,
– problemy z koncentracją i pamięcią,
– obniżone libido,
– pogorszenie się widzenia.

Diagnoza

Jak diagnozuje się niedobór pokarmowy cynku?

Diagnoza niedoboru cynku najczęściej stawiana jest na podstawie występowania typowych objawów klinicznych w połączeniu z nieprawidłowymi wynikami badań laboratoryjnych. Podstawowym testem diagnostycznym jest oznaczenie stężenia cynku we krwi żylnej. Możliwe jest także przeprowadzenie pomiaru poziomu cynku w moczu – badanie to może być istotne diagnostycznie w określonych jednostkach chorobowych, gdzie podejrzewa się m.in. nieprawidłową pracę nerek.

Leczenie

Jak leczy się niedobór pokarmowy cynku?

Leczenie niedoboru pokarmowego cynku może obejmować suplementację cynku oraz wprowadzenie do diety pokarmów bogatych w ten składnik, takich jak: mięso, ryby, nasiona, orzechy i pełnoziarniste produkty zbożowe.

Zapobieganie

Jaki zapobiega się niedoborowi pokarmowemu cynku?

Dzienne spożycie cynku waha się między 4 a 15 mg. Osoby dorosłe i nastolatkowie potrzebują go analogicznie więcej (proporcjonalnie do masy ciała) niż niemowlęta. Tym ostatnim jednak niezmiernie ważne jest, by dostarczać odpowiednią ilość cynku nie tylko od samego urodzenia, ale również podczas ciąży, wtedy to rozpoczyna się jego zapotrzebowanie na ten pierwiastek.

Niedobory cynku mogą mieć spore konsekwencje w późniejszych etapach życia, dlatego warto dbać o zbilansowaną, zróżnicowaną dietę pełną produktów roślinnych, ale także odzwierzęcych. Jeśli ktoś świadomie rezygnuje z pewnych rodzajów produktów, powinien również świadomie zastępować ich wartości odżywcze innymi, aby zapobiec niedoborom.