Internetowe Konto Pacjenta. Co to takiego?
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) jest to ujednolicony, uporządkowany, intuicyjny cyfrowy zbiór informacji o naszym stanie zdrowia. Narzędzie to umożliwia korzystanie z usług systemu ochrony zdrowia bez wychodzenia z domu, co jeszcze kilka lat temu wydawało nam się niemożliwe. IKP nie trzeba zakładać, posiada je każdy obywatel legitymujący się numerem PESEL. Aby w pełni z niego korzystać, Internetowe Konto Pacjenta należy aktywować za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu [1].
Dla kogo jest IKP?
Internetowe Konto Pacjenta dedykowane jest głównie osobom pełnoletnim, którzy za pomocą e-dowodu lub profilu zaufanego mogą potwierdzić swoją tożsamość. IKP posiada każdy obywatel, który posiada numer PESEL. Warto pamiętać, że do 16. roku życia mamy ograniczony wgląd do swojego konta (nie mamy uprawnień, by decydować np. o wyborze lekarza, czy pielęgniarki) [1].
Jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta?
Aby zalogować się na IKP, wejdź na stronę pacjent.gov.pl oraz wybierz jeden ze sposobów logowania.

1) Profil Zaufany (PZ)
To Twój indywidualny, bezpłatny, elektroniczny podpis. Oprócz możliwości zalogowania się do IKP Profil Zaufany umożliwia Ci zdalne załatwienie wielu urzędowych spraw.
Aby uzyskać PZ:
- potwierdź go zdalnie za pomocą bankowości elektronicznej (PKO Bank Polski SA, Santander, Banku Pekao, Inteligo, mBanku, ING Banku Śląskiego, Alior Banku, Banku Millennium, T-Mobile Usługi Bankowe oraz platformy Envelo),
- złóż wniosek on-line i potwierdź go w wideo rozmowie z urzędnikiem (tak założony profil będzie ważny czasowo!),
- załóż PZ z użyciem dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowód),
- wypełnij wniosek on-line i potwierdź go osobiście w wyznaczonym punkcie w Twojej okolicy [2].


2) E-dowód
Jest to elektroniczny dowód osobisty. Aby zalogować się, możesz użyć smartfonu lub czytnika NFC podłączonego do komputera.
3) Internetowe Konto iPKO, Inteligo lub w Pekao SA lub konto w Banku Spółdzielczym.
Jakie dane można znaleźć po zalogowaniu się na IKP?

Po bezpiecznym zalogowaniu się na serwisie pacjent.gov.pl znajdziesz następujące informacje [1]:
1) Recepty
Znajdziesz tutaj wszystkie niezbędne informacje o Twoich receptach — datę i miejsce ich realizacji, dane dotyczące lekarza wystawiającego receptę oraz farmaceuty/technika farmaceutycznego realizującego ją w aptece, informacje o e-receptach (wraz z czterocyfrowym kodem dostępowym) wystawionych, częściowo zrealizowanych oraz zrealizowanych w całości (czytaj więcej: E-recepta w pigułce — zasady realizacji, okres ważności).


2) Historię leczenia
Tutaj masz wgląd do historii wszystkich swoich wizyt, zabiegów czy hospitalizacji w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) lub w prywatnych placówkach. Otrzymasz również możliwość wglądu do zaplanowanych wizyt w ramach list oczekujących. W tym miejscu znajdziesz informacje na temat endoprotez wstawionych w ramach NFZ oraz zdarzeń medycznych.

3) Skierowania
Tutaj przejrzysz swoje e-skierowania. Więcej na ich temat dowiesz się z artykułu: E-skierowanie co to jest i jak korzystać? To tu znajdziesz również informacje o skierowaniach do uzdrowisk oraz skierowanie na szczepienie przeciwko COVID-19 (czytaj więcej: E-skierowanie- co to jest i jak korzystać?).

4) Zwolnienia
Znajdziesz tu informacje na temat wystawionych e-zwolnień oraz przyjrzysz się szczegółom wystawionych zaświadczeń.

5) Apteczka
To tutaj masz wgląd w listę leków wykupionych w ramach realizacji e-recept (od stycznia 2019 r.) oraz znajdziesz informacje na temat miejsca realizacji e-recept. W tym miejscu za pomocą “bazy leków” odszukasz informacje na temat poszukiwanego medykamentu oraz pobierzesz jego ulotkę. Przejrzysz również listę wyrobów medycznych, które sfinansował dla Ciebie NFZ (np. pas brzuszny, orteza, aparat słuchowy).

6) Profilaktyka
Znajdziesz tu listę przyjętych dawek szczepionek ochronnych (włącznie z informacją na temat szczepienia przeciwko COVID-19) oraz ankietę na temat Zdrowego Stylu Życia (po wypełnieniu ankiety otrzymasz je podsumowanie wraz z konkretnymi zaleceniami dotyczącymi poszczególnych sfer życia mających wpływ na Twoje zdrowie).

7) Uprawnienia
W tym miejscu znajdziesz konta Twoich podopiecznych (dzieci do 18 roku życia) oraz bliskich, którzy dali Ci dostęp do swoich kont. W tym miejscu możesz upoważnić innych do przeglądania Twoich danych, a także udostępnić informacje na temat swojego zdrowia lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie.

8) Moje Konto
Za pomocą tego okienka zmienisz swoje dane personalne, złożysz wniosek o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (karta EKUZ), dokonasz zmiany lekarza POZ, pielęgniarki czy położnej.

Jakie dodatkowe funkcjonalności znajdę na IKP?
Ministerstwo Zdrowia wykorzystało Internetowe Konto Pacjenta, aby ułatwić dostęp do kluczowych informacji na temat Twojego zdrowia w czasie epidemii koronawirusa SARS-Cov-2.
W ramach IKP znajdziesz:
- wynik Twojego testu na koronawirusa,
- informację, do kiedy masz przebywać na kwarantannie lub izolacji (oczywiście czas ten będzie również zależny od Twojego stanu zdrowia),
- możliwość pobrania dokumentu poświadczającego odbywającą się kwarantannę lub izolację domową,
- link, umożliwiający kontakt z sanepidem.
IKP — tak wiele informacji w jednym miejscu!
Internetowe Konto Pacjenta jest przystępne w obsłudze, intuicyjne i przejrzyste. Jest także wiarygodnym i jakże niezbędnym źródłem informacji. IKP pomaga w “zarządzaniu” tak ważnym elementem naszego życia, jakim jest zdrowie. To taki must have nie tylko w dobie epidemii, ale również w przyszłości. Jestem przekonana, że umiejętne wykorzystanie jego funkcjonalności ułatwi nam i naszym bliskim życie. Spośród wszystkich dotychczas dostępnych rozwiązań w e-zdrowiu, Internetowe Konto Pacjenta jest na podium i stanowi podstawę w świadomym korzystaniu z kolejnych rozwiązań.
A czy Ty masz już aktywowane swoje Internetowe Konto Pacjenta?
***Wszystkie zdjęcia zostały wykonane przez właściciela IKP na potrzeby artykułu. Informacje zawarte w artykule są zanonimizowane lub zmienione na potrzeby artykułu, a widniejące numery e-recept nie są aktywne.