Badania wykazały, że ćwiczenia mogą być użytecznym leczeniem uzupełniającym dla osób cierpiących na obturacyjny bezdech senny. Schorzenie to charakteryzuje się głośnym chrapaniem i zaburzonym oddychaniem. Bezdech senny może zwiększać ryzyko chorób serca, udaru mózgu i zaburzeń funkcji poznawczych.

Leczenie bezdechu sennego

Popularnym sposobem leczenia bezdechu sennego jest wspomaganie oddychania stałym dodatnim ciśnieniem w drogach oddechowych tzw. CPAP. Metoda ta polega na nałożeniu maski na nos lub nos i usta i podłączeniu jej do pompy powietrza. Przez maskę tłoczone jest powietrze, które utrzymuje otwarte drogi oddechowe podczas snu.

Według Lindy Massako Ueno-Pardi, profesor w School of Arts, Science and Humanities na Uniwersytecie w São Paulo w Brazylii trening fizyczny może być atrakcyjną i uzupełniającą metodą leczenia niefarmakologicznego.

REKLAMA
REKLAMA

Czytaj więcej: Jak pozbyć się chrapania? Dzień Walki z Chrapaniem

Przyczyny bezdechu sennego

Powodów bezdechu sennego może być wiele. Stan ten jest często związany z otyłością, która może powodować zwężenie dróg oddechowych z tyłu gardła, co utrudnia oddychanie w pozycji leżącej. Palenie papierosów, historia rodziny, zatkany nos, spanie na wznak, picie alkoholu, posiadanie grubszej szyi lub wąskiego gardła i nieprawidłowości hormonalne również mogą być powodem chrapania i bezdechu podczas snu. Niektóre schorzenia, takie jak cukrzyca typu 2, również zwiększają ryzyko wystąpienia bezdechu sennego.

Metabolizm glukozy w mózgu

Poprzednie badania wykazały, że u osób cierpiących na bezdech senny dochodzi do spadku metabolizmu glukozy w mózgu. Prowadzi to do zaburzenia zdolności mózgu do przesyłania i prawidłowego wykorzystania glukozy. Glukoza jest głównym źródłem paliwa dla mózgu, a więc może to upośledzać funkcje poznawcze. Ueno-Pardi i jej zespół badali, czy ćwiczenia mogłyby pomóc w poprawie tego stanu rzeczy.

Inspiracją do rozpoczęcia badań było badanie opublikowane w 2019 r. w czasopiśmie Brain Plasticity. W badaniu tym stwierdzono, że zwiększona aktywność aerobowa poprawiła metabolizm glukozy w mózgu i funkcje wykonawcze u osób w średnim wieku zagrożonych chorobą Alzheimera.

Wpływ ćwiczeń na bezdech senny

Nowe badania objęły 47 brazylijskich dorosłych z umiarkowanym lub ciężkim obturacyjnym bezdechem sennym. Połowa z nich uczestniczyła w 60-minutowych nadzorowanych ćwiczeniach trzy razy w tygodniu przez sześć miesięcy. Druga połowa nie brała udziału. Nadzorowane ćwiczenia obejmowały pięć minut rozgrzewki, 25-40 minut jazdy na rowerze stacjonarnym, 10 minut wzmacniania mięśni i 5 minut odpoczynku.

Uczestnicy w obu grupach wykonali serię testów do pomiaru zdolności wysiłkowej, metabolizmu glukozy w mózgu i funkcji poznawczych. Do badanych funkcji poznawczych należała zdolność do planowania i wykonywania zadań. Badacze mierzyli również nasilenie objawów obturacyjnego bezdechu sennego. Wśród badanych objawów były zaburzenia oddychania i obniżenie poziomu tlenu w organizmie, czyli niedotlenienie, które, jak wykazano, ma wpływ na uwagę i zdolności wykonawcze.

Pod koniec sześciu miesięcy, osoby z grupy ćwiczącej wykazały

  • zwiększoną zdolność do ćwiczeń,
  • poprawę zdolności mózgu do wykorzystania glukozy,
  • zmniejszenie objawów bezdechu sennego,
  • wzrost funkcji poznawczych.

Osoby, które nie ćwiczyły, nie doświadczyły żadnych zmian z wyjątkiem spadku metabolizmu glukozy w mózgu.

Wyniki tych badań zostały przedstawione na wirtualnej konferencji AHA’s Hypertension Scientific Sessions.

Otyłość a bezdech senny

Według Grandner’a dyrektora Sleep and Health Research Program trening może być również świetną opcją do zmniejszenia otyłości, która jest jedną z przyczyn bezdechu podczas snu. Zauważa on, że metoda CPAP nie rozwiązuje problemu otyłości i jej wpływu na bezdech i chrapanie. Ponadto CPAP jest leczeniem objawowym, a nie likwiduje przyczyn choroby.

Ueno-Pardi również uważa, że redukcja tkanki tłuszczowej miała wpływ na wyniki. Jej zespół nie mierzył utraty wagi, ale procent tkanki tłuszczowej. W grupie ćwiczącej zaobserwowali znaczny spadek ilości tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia mogły poprawić nasilenie bezdechu sennego poprzez zmniejszenie tkanki tłuszczowej, zwłaszcza wokół dróg oddechowych.

„Istnieje wiele badań wskazujących na to, że utrata wagi jest naprawdę skuteczną strategią leczenia bezdechu sennego” – powiedział Grandner.

Źródło: https://www.drugs.com/news/aha-news-exercise-may-reduce-sleep-apnea-improve-brain-health-100635.html