Na odporność pracujemy cały rok. Składa się na to kilka składowych, związanych ze stylem życia. Dodatkowo możemy również wspomóc się preparatami farmaceutycznymi. Przedstawię to w tabeli:

Styl życiaPreparaty podnoszące odporność
dietaolej z wątroby rekina
ruch fizycznywitamina D
senczosnek
eliminacja stresusok z owoców czarnego bzu
eliminacja używekprobiotyki

Styl życia

Należy pamiętać, że styl życia ma istotne znaczenie w ogólnej kondycji naszego organizmu. 

Dieta

Dobrze zbilansowana dieta powinna zawierać warzywa i owoce, odpowiednią ilość makroskładników, czyli białek, tłuszczy i węglowodanów oraz odpowiednią ilość mikroelementów i witamin. Ewentualne eliminacje stosujmy rozważnie, a warzywa jedzmy kolorowe i różnorodne. Warte polecenia są owoce jagodowe, ponieważ nie zawierają dużej ilości cukru. Natomiast są bogate w antocyjany, które przyspieszają proces regeneracji komórek. Unikajmy tłuszczy nasyconych, które są źródłem stanów zapalnych i przyczyniają się do powstawania zmian miażdżycowych. Zaleca się tłuszcze, które zawierają kwasy tłuszczowe omega-3. Mają one dobry wpływ na nasze zdrowie. Znajdziemy je w: tłustych rybach, oliwie z oliwek, awokado oraz oleju rzepakowym. Unikajmy cukru, a szczególnie słodyczy, które łączą w sobie tłuszcze nasycone oraz cukier. 

REKLAMA
REKLAMA

Ruch fizyczny

Udowodniono, że ruch fizyczny podnosi odporność. W trakcie pracy mięśni wydzielają się miokiny, które zmniejszają stany zapalne [1]. Ruch zwiększa dotlenienie tkanek, poprawia się ich dotlenienie oraz regeneracja.

Sen

W trakcie snu organizm odpoczywa, ma czas na regenerację. Dzięki temu zmniejszają się stany zapalne. Narządy lepiej funkcjonują i organizm szybciej zwalcza infekcje. Badania wykazują, że powinniśmy spać około ośmiu godzin na dobę [2].

Eliminacja stresu

Stres powoduje nasilenie powstawania wolnych rodników. Powoduje to uszkodzenie komórek naszego organizmu i spadek odporności. 

Eliminacja używek

Używki, np.: alkohol oraz papierosy osłabiają nasz organizm. Przez to mamy mniej siły na zwalczanie infekcji. Używki powodują powstawanie stanu zapalnego w organizmie i w efekcie osłabienie odporności, co przejawia się częstszymi infekcjami.

Suplementacja

Warto dodać do swojej diety preparaty zawierające:

  • olej z wątroby rekina,
  • czosnek,
  • witaminę D,
  • sok z owoców czarnego bzu,
  • probiotyki.

Olej z wątroby rekina

Zawiera alkiloglicerole i skwalen, które podnoszą odporność [3]. Jest dostępnych wiele suplementów diety z tymi składnikami, np. Iskial, Preventic, Rekimarin, BioMarine, Odpormax (czytaj także: Tran i olej z wątroby rekina — wszystko, co powinieneś o nich wiedzieć!).

Witamina D3

Działa immunomodulująco i przeciwbakteryjnie [4]. Naturalnie jest wytwarzana w skórze pod wpływem słońca, ale wymaga to codziennej ekspozycji odkrytej skóry na promienie słoneczne. O wiele łatwiej, szczególnie w okresie zimowym uzupełnić poziom witaminy D za pomocą suplementów diety lub leków. Jest to istotne, szczególnie dla osób starszych, u których częściej dochodzi do niedoborów cholekalcyferolu (czytaj także: Witamina D3. Obowiązkowa witamina dla seniorów?). Na rynku są preparaty o statusie leku dostępne bez recepty: Vigantol krople i Vigantoletten i Vigalex tabletki. Suplementów z witaminą D3 jest wiele, np.: D-vitum, Molekin D3, Vitrum D3, Vitrum D3 forte, ApoD3.

Czosnek

Zawiera allinę, która po przekształceniu w allicynę wykazuje silne właściwości antybakteryjne, antywirusowe i przeciwgrzybicze [5]. Dzięki temu jest skuteczny w infekcjach różnego pochodzenia. Najłatwiej dostępny jako składnik diety, ale również w formie bezzapachowych kapsułek dostępnych w aptece. Przykładowe preparaty to: Alitol, Naturell czosnek forte, Alliofil.

Sok z owoców czarnego bzu

Dzięki swoim składnikom działa przeciwbakteryjnie i pobudza odporność [6]. Dodatkowo w przebiegu infekcji działa też napotnie i przeciwzapalnie. Sok można przyrządzić samemu lub kupić już gotowy w aptece. Takie soki posiadają w swojej ofercie np.: Oleofarm, czy Alter Medica.

Probiotyki

W 2015 roku Hao i jego zespół zbadali, że przyjmowanie probiotyków zmniejsza zachorowalność. Ich stosowanie zredukowało absencję dzieci i dorosłych w szkole i w pracy, a także zmniejszyło konieczność zastosowania antybiotyków. Nie wykazano również żadnych działań niepożądanych probiotyków. W omawianych badaniach wykorzystano szczepy: Lactobacillus plantarum, Lactobacillus paracasei 8700:2, Lactobacillus rhamnosus (GG lub HN001), Lactobacillus casei Shirota, Lactobacillus bulgaricus OLL 073R-1, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus gasseri, Streptococcus thermophilus OLS 3059, Bifidobacterium lactis BB-12, Bifidobacterium bifidum MF 20/5, Bifidobacterium animalis oraz Bifidobacterium longum SP 07/3 [7].

Podsumowanie

W podnoszeniu odporności liczy się styl życia oraz dobre nawyki, których należy codziennie przestrzegać. Dodatkowo można wspomóc się preparatami farmaceutycznymi, które podnoszą odporność i pomagają zwalczać pierwsze objawy infekcji.