Cynk – właściwości i działanie

Cynk jest mikropierwiastkiem, którego nasz organizm potrzebuje, aby prawidłowo funkcjonować. Jego zawartość w ludzkim ciele nie jest wielka, waha się bowiem od 1,4 g do 2,3 g. Jest on ważnym składnikiem wielu białek strukturalnych, jednocześnie jony cynku znajdują się w niemal całym układzie nerwowym, stanowiąc składnik zakończeń nerwowych. Niedobory tego pierwiastka są zazwyczaj wynikiem nieprawidłowej diety i/lub niedożywienia. W następnej kolejności wymienia się niektóre stany chorobowe. Jego deficyt może prowadzić do zaburzeń układu immunologicznego, rozrodczego i nerwowego. Taka sytuacja wymaga wdrożenia suplementacji za pomocą odpowiedniego preparatu z cynkiem [1,2]. (Czytaj także: Jak wzmocnić odporność u dzieci? Preparaty na odporność)

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na cynk?

Normy spożycia cynku, podawane przez Instytut Żywności i Żywienia, są zróżnicowane w zależności od wieku i płci. Uznaje się, że dorosły mężczyzna powinien spożywać 11 mg dziennie, zaś dorosła kobieta — 8 mg. Kobiety w ciąży bądź w trakcie laktacji powinny zwiększyć dzienną podaż do 13 mg. Z kolei młodzież w okresie dojrzewania potrzebuje 8 mg cynku dziennie [3].

Niedobór cynku – jak uzupełnić jego poziom?

Cynk powinien pochodzić głównie z naszego pożywienia. Przyswajaniu tego pierwiastka sprzyja witamina A. Dodatkowo jego przyswajalność jest większa, gdy pochodzi on z produktów zwierzęcych — produkty roślinne zawierają fityniany, które obniżają jego dostępność. Produktami bogatymi w ten pierwiastek są przede wszystkim: ostrygi, mięso, ryby, orzechy oraz jaja. W przypadku niedostatecznej podaży z pożywienia warto rozważyć suplementację za pomocą odpowiedniego preparatu z cynkiem [4]. (Czytaj także: Wpływ cynku i selenu na układ odpornościowy)

REKLAMA
REKLAMA

Cynk organiczny czy nieorganiczny?

Wchłanianie cynku z leków czy suplementów diety zależy od wielu czynników — przede wszystkim od aktualnego zapotrzebowanie na ten mikroelement, ale również od stanu wątroby, nerek, chorób czy stresu. Zakłada się, że formami dobrze przyswajalnymi są sole organiczne (asparaginian, wodoroasparaginian, octan, cytrynian) oraz chelaty (diglicynian, orotan, pikolinian). Niemniej, częstym składnikiem różnorakich suplementów jest również glukonian cynku, który — mimo tego, że jest solą organiczną — wchłania się w niewielkim stopniu. Niska biodostępność cechuje także sole nieorganiczne, takie jak siarczan cynku [4]. 

Jaka forma jest dla nas najlepsza?

Cynk może występować w różnej formie — w postaci tabletek do ssania, syropów, czy doustnych tabletek i kapsułek. W przebiegu leczenia niedoborów tego pierwiastka zaleca się przyjmowanie tabletek i kapsułek doustnych. Z kolei w przypadku leczenia infekcji i przeziębień, rekomenduje się stosowanie tabletek do ssania lub syropów. 

W czym jest cynk? Jaki preparat z cynkiem wybrać?

Apteczne półki uginają się od różnorakich preparatów witaminowych. Ich ilość przyprawia o zawrót głowy, a jednocześnie powoduje, że pacjenci naprawdę nie wiedzą, który z nich jest najlepszy. Pierwszym kryterium selekcji powinno być to, czy dany produkt ma status leku. Leki są bowiem gwarantem jakości i bezpieczeństwa, w przeciwieństwie do suplementów diety, których nie obowiązują żadne rygorystyczne testy przed wprowadzeniem ich na rynek.

Poniżej znajduje się przegląd dostępnych preparatów z cynkiem, z podziałem na leki oraz suplementy diety.

Leki z cynkiem bez recepty

Leki z cynkiem na receptę

Inne preparaty z cynkiem dostępne suplementy diety 

  • Cynek+ SR kapsułki twarde. 1 kapsułka zawiera 15 mg cynku w postaci diglicynianu cynku oraz 800 mcg witaminy A
  • Cynek+ Forte kapsułki twarde. 1 kapsułka zawiera 25 mg cynku w postaci diglicynianu cynku.
  • Olimp Chela-Cynk kapsułki twarde. 1 kapsułka zawiera 15 mg cynku w postaci chelatu aminokwasowego. 
  • Olimp Cynkovir Immuno tabletki do ssania. 1 tabletka zawiera 15 mg cynku w postaci diglicynianu cynku.
  • Protego Cynk organiczny tabletki. 1 tabletka zawiera 15 mg cynku w postaci cytrynianu cynku.
  • Cynk Organiczny Walmark tabletki. 1 tabletka zawiera 15 mg cynku w postaci glukonianu cynku. 
  • Cynk Organiczny + C Naturell tabletki. 1 tabletka zawiera 15 mg cynku w postaci cytrynianu cynku oraz 80 mg witaminy C
  • Cynk Solgar pastylki do ssania. 1 tabletka zawiera 23 mg cynku w postaci glukonianu i cytrynianu cynku. 
  • Molekin Cynk tabletki. 1 tabletka zawiera 15 mg cynku w postaci cytrynianu cynku. 
  • Max Cynk Colfarm tabletki. 1 tabletka zawiera 10 mg cynku w postaci glukonianu cynku oraz 12 mg witaminy C
  • SEMA Lab Cynk Organiczny tabletki. 1 tabletka zawiera 15 mg cynku w postaci cytrynianu cynku. 
  • AvetPharma Cynk Organiczny tabletki. 1 tabletka zawiera 15 mg cynku w postaci mleczanu cynku.
  • Zincuprin tabletki. 1 tabletka zawiera 5,3 mg cynku w postaci glukonianu cynku oraz 0,3 mg miedzi w postaci glukonianu miedzi. 
  • Apteo Cynk Organiczny tabletki. 1 tabletka zawiera 10 mg cynku w postaci glukonianu cynku.
  • Chellaflex Cynk kapsułki. 1 kapsułka zawiera 10 mg cynku w postaci diglicynianu cynku.