1. Jedzenie marchewek wyostrza wzrok

Witamina A (retinol) wchodzi w skład rodopsyny — światłoczułego barwnika, która znajduje się w pręcikach siatkówki oka. Źródłami w pożywieniu są: żółtka jaj, marchew, szpinak, dynia, sałata, czy brokuły. Spożywanie wymienionych produktów pozwoli na zapewnienie składników koniecznych dla zdrowej kondycji oka. W produktach roślinnych występuje beta-karoten, który przekształcany jest w naszym organizmie do retinolu (witaminy A) [1,2].

2. Przedawkowanie witaminy A jest groźniejsze niż jej niedobór

Najczęstszym objawem niedoboru jest utrudnione widzenie o zmierzchu i w nocy. Długotrwale może prowadzić do ograniczenia widzenia również w dzień.

REKLAMA
REKLAMA

Innymi objawami jest suchość skóry, wolniejsze gojenie ran. U dzieci hipowitaminoza może doprowadzić do zaburzeń wzrostu. Niedobory w krajach rozwiniętych występują najczęściej z powodu anoreksji lub upośledzeń wchłaniania składników pokarmowych z jelit [2,3].

Nadmierna podaż poza łagodnymi objawami takimi jak suchość skóry, senność czy bóle głowy, może spowodować bardzo groźne zwiększenie ciśnienia płynu mózgowo-rdzeniowego. Skutkiem takiego wzrostu może być oprócz bólu głowy także występowanie napadów drgawkowych, zaburzenie świadomości czy śpiączka [1,2,5].

3. Witamina A poprawi Twój stan skóry

Zarówno w drogeriach jak i aptekach znajdziemy całą gamę preparatów zawierających w składzie witaminę A. Powodem tego jest oddziaływanie na skórę. Powoduje ona uelastycznienie skóry poprzez poprawę jej struktury i zahamowanie utraty wody. Retinol wpływa na syntezę kolagenu, dzięki czemu zyskuje działanie przeciwstarzeniowe. Dodatkowo stosujemy go na przebarwienia, ponieważ hamuje gromadzenie melaniny w skórze. Retinol oraz jego pochodne odgrywają olbrzymią rolę w medycynie w kontekście terapii trądziku, oraz łuszczycy [1,2,4]  (zobacz też: Retinoidy — co należy wiedzieć o ich stosowaniu?).

Retinoidy — co należy wiedzieć o ich stosowaniu?

4. Witamina A doskonale zregeneruje Twoją skórę po opalaniu

Stosowanie kremów zawierających retinol po ekspozycji na promieniowanie słoneczne powoduje wzmocnienie funkcji naprawczych naszej skóry. Dzieje się to dzięki hamowaniu ekspresji metaloproteinaz macierzy zewnątrzkomórkowej. Są to enzymy, których zadaniem jest remodeling płynu znajdującego się między komórkami naszego organizmu. Zahamowanie procesu przebudowy powoduje utrzymanie elastyczności skóry, która ulega zaburzeniu pod wpływem promieniowania słonecznego [2].

5. Stosowanie witaminy A grozi uszkodzeniem płodu

Niewątpliwie najgroźniejszym działaniem niepożądanym witaminy A jest teratogenność. Termin ten oznacza powodowanie wad rozwojowych płodu. Kobiety zarówno przed jak i w trakcie ciąży muszą bezwzględnie wystrzegać się suplementacji. Podczas stosowania środków doustnych w terapii trądziku zaleca się stosowanie antykoncepcji [1,2].

6. W przypadku niedoboru wystarczy zmienić dietę

Niedobory w krajach rozwiniętych są bardzo rzadko spotykane. Występuje ona w bardzo wielu produktach spożywczych. W związku z tym, aby zapobiec niedoborom, wystarczy sięgnąć po te produkty. Jeśli jednak mimo zachowanej diety okazuje się, że wciąż problem nie znika, warto zastanowić się nad badaniem w kierunku zaburzenia wchłaniania substancji odżywczych z jelit oraz skontrolować funkcjonowanie wątroby [2].

7. Aby zwiększyć skuteczność suplementacji witaminą A, zażywaj ją po tłustym posiłku

Witamina A zalicza się do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. W związku z tym spożywanie jej po posiłku zawierającego tłuszcze ułatwi organizmowi jej przyswajanie [1].