aleric

Aleric deslo USP

floradix

Floradix Żelazo i witaminy

nisita

Nisita

Biotilac Biotic

hascovir

Hascovir Control Max

kerabione

Kerabione

raphaholin C

Raphacholin C

ecomer

Ecomer Odporność + witamina E

chitosan

Olimp Chitosan+chrom

Jaki inozytol wybrać? Poznaj najlepsze preparaty

SPIS TREŚCI

Inozytol – właściwości i działanie. Jaki preparat z inozytolem wybrać?

Inozytol jest związkiem, który był uważany za witaminę i nawet został nazwany witaminą B8, ale może być syntezowany samodzielnie w organizmie. Czym charakteryzuje się ta substancja? Na co pomaga? Czy jest bezpieczna? Jakie preparaty warto stosować?
Inozytol - fakty i mity

Inozytol — co to za substancja?

Inozytol jest cyklicznym węglowodanem z sześcioma grupami hydroksylowymi. Ze względu na budowę podobną do witamin, inozytol jest nazywany witaminą B8 (chociaż w rzeczywistości nie jest witaminą). Nie jest oficjalnie zaliczany do witamin, ponieważ może być syntetyzowany w ludzkim organizmie, aczkolwiek powinien być również dostarczany z zewnątrz, wraz z pożywieniem lub suplementowany.

Inozytol można znaleźć w licznych produktach spożywczych, szczególnie w owocach, fasoli, ziarnach, drożdżach czy orzechach. Ważne jest to, że świeże warzywa i owoce zawierają znacznie więcej inozytolu, niż mrożone. Niedobór inozytolu w organizmie najczęściej związany jest ze zmniejszonym spożyciem w diecie, zwiększonym katabolizmem i wydalaniem, zmniejszoną biosyntezą lub zahamowaniem wchłaniania jelitowego oraz komórkowego [1,2].

Jakie działanie ma inozytol?

Inozytol odpowiada za następujące funkcje w ludzkim organizmie:

  • poprawia wygląd skóry;
  • bierze udział w syntezie lipidów, reguluje procesy komórkowe oraz jest składnikiem błon komórkowych;
  • jest ważnym składnikiem biorącym udział w rozwoju i funkcjonowaniu nerwów obwodowych;
  • daje korzystne efekty wspomagające w leczeniu depresji, lęku napadowego i zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych (redukuje niepokój i ataki paniki);
  • ma udział w osteogenezie i w przebudowie chromatyny;
  • wpływa na insulinowrażliwość (poprawia wrażliwość na insulinę);
  • wykazuje działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające;
  • ma ważne działanie w procesach reprodukcyjnych, m.in. wpływając na poprawę jakości oocytów i zarodków (jest wykorzystywany pomocniczo w leczeniu zespołu policystycznych jajników (PCOS)) [1,3].

Inozytol a odchudzanie. Czy pomaga w zmniejszaniu masy ciała?

Inozytol stosowany w formie suplementu diety sam w sobie nie jest magicznym rozwiązaniem dla utraty wagi. Jednak niektóre badania sugerują, że inozytol może odgrywać pewną rolę w zarządzaniu wagą, gdy jest stosowany w połączeniu ze zdrową dietą i stylem życia. Inozytol może pomóc poprawić czynniki metaboliczne związane z przyrostem masy ciała, takie jak wysokie ciśnienie krwi, tłuszcz brzuszny i wysoki poziom cukru we krwi.

Warto podkreślić, że indywidualne rezultaty mogą się różnić, a inozytol nie powinien być traktowany jako zamiennik zrównoważonej diety i regularnych ćwiczeń. Zaleca się skonsultowanie się z lekarzem lub dietetykiem przed rozpoczęciem suplementacji inozytolem w celu utraty wagi lub dokonaniem znaczących zmian w diecie i stylu życia [12].

Inozytol — dawkowanie. Ile należy go stosować?

Normalne, dzienne zapotrzebowanie na inozytol wynosi ok. 1 g dziennie. W przypadku niektórych chorób, jak np. chorujących na PCOS, to zapotrzebowanie może być wyższe (nawet pomiędzy 2 a 4 g). Jeżeli chodzi o zalecenia producentów preparatów zawierających inozytol, to ich dawkowanie z reguły wynosi od 0,5 g do 2 g [1].

Inozytol i skutki uboczne. Co może powodować?

Stosowanie inozytolu jest związane z ryzykiem wystąpienia działań niepożądanych. Jednak stosowany w odpowiednich dawkach bardzo rzadko powoduje skutki uboczne. Niemniej, mogą wystąpić:

  • bóle brzucha, nudności, bóle i zawroty głowy oraz nasilone uczucie zmęczenia;
  • ze względu na swoje działanie powinien być ostrożnie stosowany przez cukrzyków, bo może powodować hipoglikemię;
  • dodatkowo inozytol może zmniejszać wchłanianie minerałów m.in. wapnia, cynku czy żelaza [1,2].

Jaki inozytol wybrać?

Inozytol — kapsułki

A-Z MEDICA Inozytol kapsułki, suplement diety

  • 1 kapsułka zawiera 500 mg inozytolu i 0,7 mg witaminy B6;
  • osoby dorosłe mogą stosować 1 kapsułkę raz lub dwa razy dziennie po posiłku;
  • uzupełnia dietę w inozytol i witaminę B6 [4].

Solgar Mio-Inozytol 1500 mg kapsułki, suplement diety

  • 1 kapsułka zawiera 500 mg inozytolu (mio-inozytolu);
  • osoby dorosłe mogą przyjmować 3 kapsułki dziennie, najlepiej w trakcie posiłku;
  • produkt poprawia funkcjonowanie mózgu i wspomaga płodność [8].

Swanson Inozytol kapsułki, suplement diety

  • 1 kapsułka zawiera 650 mg inozytolu;
  • osoby dorosłe powinny stosować 1 kapsułkę dziennie;
  • suplement diety wspomaga odprężenie psychiczne, poprawia nastrój i wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego [9].

Inozytol — tabletki

Depresanum tabletki powlekane, suplement diety

  • 1 tabletka zawiera 100 mg inozytolu, 100 mg L-tryptofanu, 15 mg ekstraktu z kwiatu szafranu, 0,21 mg witaminy B6 i 100 μg kwasu foliowego;
  • dorośli stosują 1 tabletkę 2 razy dziennie podczas posiłku;
  • suplement diety wspomaga utrzymanie pozytywnego nastroju i wspiera funkcjonowanie układu nerwowego [5].

Ovarin tabletki, suplement diety

  • 1 tabletka zawiera 550 mg inozytolu, 200 µg kwasu foliowego, 12,5 µg witaminy D, 0,7 mg witaminy B6, 3 mg kwasu pantotenowego i 1,25 µg witaminy B12;
  • dorośli powinni stosować 2 tabletki na dobę;
  • suplement diety zawiera zestaw składników odżywczych dla kobiet [7].

Szafraceum tabletki powlekane, suplement diety

  • 1 tabletka zawiera 30 mg ekstraktu z szafranu, 100 mg inozytolu, 50 mg L-tryptofanu, 50 mg ekstraktu z korzenia żeń-szenia, 1,3 mg witaminy B2, 1,3 mg witaminy B6, 2,5 µg witaminy B12 i 200 µg kwasu foliowego;
  • dorośli powinni stosować 1 tabletkę dziennie;
  • preparat wspomaga utrzymać pozytywny nastrój [10].

Inozytol — proszek

Miositogyn GT, proszek do rozpuszczania w saszetkach o smaku pomarańczowym, suplement diety

  • 1 saszetka zawiera 2 g mio-inozytolu, 50 mg glutationu, 400 µg kwasu foliowego, 37,5 µg witaminy D, 1,4 mg witaminy B6, 2,5 µg witaminy B12 i 1 mg manganu;
  • kobiety w wieku rozrodczym mogą stosować 1 saszetkę dziennie;
  • suplement diety redukuje objawy PCOS [6].

Jakie są naturalne źródła inozytolu? Co warto jeść?

Inozytol występuje w różnych produktach spożywczych. Oto kilka przykładów źródeł inozytolu w diecie:

  1. Produkty z pełnego ziarna: Produkty wykonane z pełnoziarnistych ziaren, takie jak chleb pełnoziarnisty, brązowy ryż i pełnoziarniste płatki;
  2. Orzechy: Orzechy, takie jak migdały, orzechy włoskie i orzeszki ziemne;
  3. Strączkowe: Fasola, soczewica, ciecierzyca i inne rośliny strączkowe;
  4. Świeże owoce i warzywa: Inozytol można znaleźć w świeżych owocach i warzywach, zwłaszcza w owocach cytrusowych i fasoli;
  5. Kiełki pszenicy.

Inozytol — przeciwwskazania. Kto nie powinien go stosować?

Inozytol może być korzystny dla wielu osób, ale istnieją pewne grupy, które powinny unikać jego stosowania. Kobiety w ciąży i karmiące piersią powinny skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem suplementacji inozytolem, ponieważ nie ma wystarczających badań dotyczących jego bezpieczeństwa w tych okresach życia.

Również osoby z zaburzeniami metabolicznymi, takimi jak cukrzyca, powinny skonsultować się z lekarzem przed stosowaniem inozytolu, ponieważ może on wpływać na regulację poziomu cukru we krwi i wymagać dostosowania dawki leków przeciwcukrzycowych. Ponadto, inozytol może mieć pewne interakcje z innymi lekami, dlatego istotne jest skonsultowanie się z lekarzem, zwłaszcza jeśli osoba przyjmuje regularnie inne leki na receptę [11].

O czym pamiętać, stosując inozytol? 6 wskazówek dla pacjentów

Oto praktyczne wskazówki dla pacjentów, którzy stosują lub planują stosować inozytol:

  1. Dawka: Przyjmuj inozytol zgodnie z zaleceniem lekarza lub zgodnie z instrukcją na opakowaniu produktu. Dawka może się różnić w zależności od konkretnej dolegliwości zdrowotnej, którą chcesz leczyć, lub indywidualnych potrzeb;
  2. Czas przyjmowania: Przyjmuj inozytol zgodnie z zaleceniem, najlepiej podczas posiłku, aby zwiększyć wchłanianie i zminimalizować ewentualne skutki uboczne związane z układem pokarmowym;
  3. Konsekwencja: Dla optymalnych rezultatów stosuj inozytol regularnie i konsekwentnie. Może minąć pewien czas, zanim zauważysz efekty, więc bądź cierpliwy/a i regularnie przyjmuj suplementację;
  4. Kombinacja z innymi suplementami lub lekami: Zawsze ważne jest skonsultowanie się z lekarzem przed połączeniem inozytolu z innymi suplementami lub lekami, aby uniknąć potencjalnych interakcji lub działań niepożądanych;
  5. Przechowywanie: Przechowuj inozytol w chłodnym, suchym miejscu, z dala od bezpośredniego światła słonecznego i wilgoci, aby zachować jego skuteczność;
  6. Dieta i styl życia: Oprócz suplementacji, utrzymanie zrównoważonej diety i zdrowego stylu życia może przyczynić się do ogólnego samopoczucia. Włączenie do diety różnorodnych owoców, warzyw i pełnoziarnistych produktów może naturalnie dostarczać niektóre źródła inozytolu.

Podsumowanie

Preparaty zawierające inozytol poprawiają samopoczucie, koncentrację, jednocześniedziałając lekko uspokajająco i przeciwdepresyjnie. Część preparatów stosowana jest przez kobiety w przypadku PCOS, inozytol może odrobinę złagodzić objawy tej choroby. Generalnie w aptece można znaleźć wiele preparatów zawierających inozytol — proszki, tabletki czy kapsułki. Można spotkać zarówno preparaty zawierające tylko inozytol, jak i złożone, zawierające również inne składniki. Wybór najodpowiedniejszego preparatu zależy od problemu zdrowotnego, na jakie ma być użyty. W przypadku PCOS może to być np. Miositogyn GT, na poprawę nastroju może to być np. Depresanum, a do uzupełnienia diety w inozytol wystarczy preparat zawierający wyłącznie inozytol.

Bibliografia

  1. Kruk, Jagoda, Karolina Jachimowicz, and Anna Winiarska-Mieczan. „Inozytol oraz jego właściwości pomocne w leczeniu zaburzeń płodności.” Przemysł Spożywczy 75 (2021).
  2. Khmil, M. S., et al. „THE PROSPECTS OF INOZITOL USING IN WOMEN WITH POLYCYSTIC OVARY SYNDROME (LITERATURE REWIEV).” (2019).
  3. Facchinetti, Fabio, et al. „Breakthroughs in the use of inositols for assisted reproductive treatment (ART).” Trends in Endocrinology & Metabolism 31.8 (2020): 570-579.
  4. https://azmedica.pl/inozytol-suplement-diety.html (18.09.2022 16:20)
  5. https://www.novascon.pl/depresanum/ (18.09.2022 16:32)
  6. https://miositogyn.pl/ (18.09.2022 16:39)
  7. https://ovarin.pl/ (18.09.2022 16:45)
  8. https://solgar.pl/produkty/witaminy/mio-inozytol-1500-mg-3 (18.09.2022 17:05)
  9. https://witaminyswanson.pl/swanson-inozytol-650mg-100-kap (18.09.2022 17:11)
  10. https://www.lekam.pl/produkty/suplementy-diety/szafraceum (18.09.2022 17:30)
  11. https://www.healthline.com/nutrition/inositol
  12. https://www.healthline.com/nutrition/inositol-benefits

Omawiane substancje

  • Mio-inozytol

    Mio-inozytol jest naturalnym związkiem chemicznym, który występuje w organizmie człowieka. Może mieć pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne i hormonalne.
    Substancje Syntetyczne i Biologiczne

Omawiane schorzenia

  • Bezsenność

    Bezsenność to zaburzenie snu, które objawia się trudnościami w zasypianiu, utrzymaniu snu lub wczesnym budzeniem się. Może prowadzić do zmęczenia, drażliwości i zaburzeń funkcjonowania w ciągu dnia.
  • Depresja

    Depresja to choroba psychiczna, która charakteryzuje się obniżonym nastrojem, utratą zainteresowania życiem oraz trudnościami w codziennych czynnościach. Może mieć różne przyczyny, takie jak czynniki genetyczne, stres czy traumy emocjonalne.
  • Zaburzenia nastroju (afektywne)

    Zaburzenia nastroju to grupa chorób psychicznych, które charakteryzują się zmianami w emocjach i nastroju. Mogą występować epizody manii, depresji lub mieszańców tych stanów.
  • Zaburzenia snu

    Zaburzenia snu to stan, w którym osoba ma trudności z zasypianiem, utrzymaniem snu lub budzi się wcześnie rano. Mogą one prowadzić do zmęczenia, drażliwości i zaburzeń nastroju.
  • Zespół policystycznych jajników

    Zespół policystycznych jajników to choroba hormonalna, która dotyka kobiety w wieku rozrodczym. Charakteryzuje się występowaniem wielu torbieli na jajnikach oraz zaburzeniami cyklu menstruacyjnego.

Więcej poradników

Wyświetlane poradniki pochodzą z kategorii czytanego artykułu: .