aleric

Aleric deslo USP

floradix

Floradix Żelazo i witaminy

nisita

Nisita

Biotilac Biotic

hascovir

Hascovir Control Max

kerabione

Kerabione

raphaholin C

Raphacholin C

ecomer

Ecomer Odporność + witamina E

chitosan

Olimp Chitosan+chrom

,

Jakie są najlepsze antyoksydanty? Poznaj suplementy z przeciwutleniaczami

Czym są przeciwutleniacze? Jak działają?

Przeciwutleniacze są związkami chemicznymi mogącymi neutralizować wolne rodniki. Pełnią one niezwykle ważną rolę w organizmie człowieka, m.in. spowalniając starzenie czy zapobiegając powstawaniu nowotworów. Gdzie można je znaleźć? Czy wystarczy odpowiednia dieta? Jakie suplementy są warte uwagi?
Przeciwutleniacze - dieta vs. suplementy

Przeciwutleniacze — co to za związki?

Przeciwutleniacze są również znane pod nazwą antyoksydanty. Można je znaleźć nie tylko w specjalnych suplementach, ale również w żywności, w szczególności w owocach i warzywach. Najbardziej znanymi antyoksydantami są witaminy A, C oraz E. Oprócz tych witamin właściwości antyoksydacyjne wykazują m.in. likopen, luteina, mangan, zeaksantyna, selen czy beta-karoten [1].

Jak działają antyoksydanty?

Przeciwutleniacze są cząsteczkami zwalczającymi wolne rodniki w organizmie człowieka. Wolne rodniki, w przypadku nagromadzenia ich zbyt dużych ilości w organizmie człowieka, mogą prowadzić do rozwoju wielu chorób, jak chociażby cukrzycą, nowotwory czy choroby serca. Wolne rodniki nie mają jedynie negatywnych funkcji (np. są pomocne w przypadku zwalczania infekcji), dlatego kluczowe jest zachowanie odpowiedniej równowagi ich poziomu w organizmie. Do tego właśnie służą antyoksydanty. W przypadku, gdy w organizmie znajduje się więcej wolnych rodników w porównaniu do przeciwutleniaczy, to może dojść do tzw. stresu oksydacyjnego. Przewlekły stres oksydacyjny może z kolei doprowadzić do uszkodzenia DNA,  a nawet śmierci komórek [2].

Co wytwarza wolne rodniki?

Odkryto, że niektóre czynniki środowiskowe, stres czy tryb życia sprzyjają powstawaniu nadmiaru wolnych rodników w organizmie. Są to m.in.:

  • nadużywanie alkoholu i palenie papierosów;
  • podwyższony poziom glukozy we krwi;
  • nadmierne spożycie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, żelaza, magnezu, miedzi czy cynku;
  • zbyt intensywne i długotrwałe ćwiczenia powodujące uszkodzenie tkanek;
  • przebywanie w środowisku z zanieczyszczonym powietrzem;
  • niektóre toksyny;
  • nadmierne opalanie się i inne rodzaje promieniowania;
  • niedotlenienie organizmu;
  • niedobór antyoksydantów w organizmie;
  • nadmiar przeciwutleniaczy;
  • infekcje bakteryjne, wirusowe lub grzybicze [1,2].

Przeciwutleniacze w żywności. Co ma dużo przeciwutleniaczy?

Najwięcej przeciwutleniaczy można znaleźć w owocach, warzywach, produktach pełnoziarnistych, rybach czy orzechach. Najważniejsze antyoksydanty to m.in.:

  • beta-karoten, można go znaleźć m.in. w dyni, morelach, marchwi, szpinaku czy pietruszce;
  • katechiny, znajdujące się m.in. w czerwonym winie czy herbacie;
  • luteina, która jest obecna m.in. w zielonych liściastych warzywach np. szpinaku czy kukurydzy;
  • selen, będący składnikiem m.in. owoców morza, chudego mięsa czy produktów pełnoziarnistych;
  • witamina A, jest m.in. w wątróbce, batatach, marchwi, mleku czy jajkach;
  • witamina C, w dużych ilościach jest m.in. w pomarańczach, czarnej porzeczce, kiwi, brokułach, szpinaku czy truskawkach;
  • witamina E, jest obecna m.in. w olejach roślinnych, awokado, orzechach czy.produktach pełnoziarnistych [1,2].

Czy przeciwutleniacze są szkodliwe?

Powyżej wymieniono wiele korzyści, jakie mogą płynąć z przyjmowania odpowiedniej ilości antyoksydantów. Jeżeli jednak spożywane lub suplementowane są w zbyt dużych ilościach, przekraczających zalecane dzienne spożycie, mogą mieć działanie wręcz odwrotne. W takich przypadkach mogą zachować się jak prooksydanty, czyli szkodliwe „utleniacze”. Z tego względu nie warto za wszelką cenę suplementować antyoksydantów, ponieważ słyszało się, że np. odmładzają. Są one ważne dla organizmu, ale podobnie jak w przypadku innych substancji i tutaj znaczenie ma ich ilość, dlatego kluczowa jest odpowiednio zbilansowana dieta, zapewniająca organizmowi ich odpowiednią ilość [2].

Antyoksydanty suplementy. Co możesz kupić w aptece?

W aptece można znaleźć wiele preparatów zawierających przeciwutleniacze. Przykładowe suplementy diety zostały opisane poniżej.

No 1 Antioxidant Max kapsułki, suplement diety

Skład

  • 1 kapsułka zawiera 100 mg ekstraktu ze skórek winogron, w tym 50 mg resweratrolu, 80 mg suszonych mikroalg Haematococcus Pluvialis, w tym 4 mg astaksantyny i 120 g witaminy C.

Stosowanie

  • Osoby dorosłe mogą przyjmować 2 kapsułki na dobę.

Wskazania

  • Suplement diety wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, funkcje psychologiczne oraz wspomaga organizm w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

O produkcie

  • preparat zawiera standaryzowaną ilość przeciwutleniaczy;
  • tylko 2 kapsułki dziennie.
  • może być przyjmowany jedynie przez osoby dorosłe;
  • preparat ma stosunkowo wysoką cenę [3].

Viridian Antioxidant Formula kapsułki, suplement diety

Skład

  • 1 kapsułka zawiera 141 mg witaminy C, 100 mg kwasu alfa liponowego, 50 mg L-cysteiny, 30 mg standaryzowanego ekstraktu z nasion winogron, w tym 28,5 mg polifenoli, 15 mg L-glutationu, 5,254 mg naturalnego betakarotenu/Karetonoid Mix (D.Salina) w przeliczeniu na 833 µg witaminy A oraz zawiera 5 mg beta karotenu, 39 µg kryptoksantyny, 158 µg alfa karotenu, 32 µg zeaksantyny, 25 µg luteiny, 5 mg cynku, 5 mg ryboflawiny, 5 mg witaminy B6, 100 µg selenu, 2 mg manganu, 0,5 mg miedzi, 83,4 mg lucerny sproszkowanej, 27,8 mg spiruliny sproszkowanej i 27,8 mg borówki sproszkowanej.

Stosowanie

  • Stosuje się 1 kapsułkę dziennie podczas posiłku.

Wskazania

  • Suplement jest stosowany w celu uzupełnienia diety w składniki zawarte w tym preparacie.

O produkcie

  • zaledwie 1 kapsułka na dobę;
  • suplement diety jest odpowiedni dla wegetarian;
  • ma bogaty skład.
  • brak informacji o wieku, od którego można przyjmować produkt [4].

YANGO – Super C Antyoksydanty kapsułki, suplement diety

Skład

  • 1 kapsułka zawiera 141 mg ekstraktu z camu camu, w tym 24 mg witaminy C, 120 mg ekstraktu z aceroli, w tym 30 mg witaminy C, 80 mg ekstraktu z acai, w tym 4 mg antocyjanów, 57 mg ekstraktu z dzikiej róży, w tym 40 mg witaminy C oraz 40 mg ekstraktu z aronii, w tym 6 mg antocyjanów.

Stosowanie

  • Suplement diety należy przyjmować w ilości 2 kapsułek raz dziennie.

Wskazania

  • Uzupełnienie niedoborów witaminy C.

O produkcie

  • tylko 2 kapsułki raz na dobę;
  • standaryzowane ilości witaminy C i antocyjanów.
  • zawiera tylko witaminę C i antocyjany;
  • brak informacji na temat od jakiego wieku może być stosowany [5].

Najlepsze antyoksydanty — podsumowanie

Korzystny dla zdrowia wpływ przeciwutleniaczy jest niepodważalny. Z drugiej strony zbyt duża ich podaż do organizmu może mieć skutek wręcz odwrotny od zamierzonego. Mają one wtedy działanie toksyczne do wolnych rodników, które w normalnych warunkach zwalczają. Co więcej, wolne rodniki w pewnych ilościach są konieczne organizmowi do normalnego funkcjonowania. Z tego względu kluczowe jest odpowiednie zbilansowanie odpowiedniej ilości, w szczególności witamin A, C czy E.

Bibliografia

  1. Halliwell, Barry. „Antioxidants: the basics-what they are and how to evaluate them.” Advances in pharmacology 38 (1996): 3-20.
  2. Halliwell, B., et al. „The characterization of antioxidants.” Food and Chemical Toxicology 33.7 (1995): 601-617.
  3. https://sklep.lab1.com/produkt/n-deg-1-antioxidant-max (11.05.2023 16:20)
  4. https://viridian-nutrition.com/products/antioxidant-formula (11.05.2023 16:44)
  5. https://sklep.yango.pl/ (11.05.2023 17:31)

Omawiane substancje

  • Beta-karoten

    Beta-karoten jest naturalnym barwnikiem występującym w niektórych warzywach i owocach. Jest również prekursorem witaminy A w organizmie.
    Substancje Syntetyczne i Biologiczne
  • Borówka czarna

    Borówka czarna to owoc leśny o ciemnym kolorze i słodkim smaku. Zawiera wiele witamin i antyoksydantów, co czyni ją wartościowym składnikiem diety.
    Surowce roślinne
  • Cynk

    Cynk jest pierwiastkiem chemicznym o symbolu Zn i liczbie atomowej 30. Cynk jest wykorzystywany w produkcji baterii, galwanizacji metali oraz w produkcji stopów metali.
    Witaminy i mikro- i makroelementy
  • Dzika róża

    Dzika róża to roślina z rodziny różowatych. Z owoców dzikiej róży można przygotować herbatę lub dżem.
    Surowce roślinne
  • Jagody acai

    Jagody acai są bogate w antyoksydanty i mają korzystny wpływ na zdrowie. Jagody acai są popularnym składnikiem smoothie i innych napojów ze względu na ich intensywny smak i kolor.
    Surowce roślinne
  • L-cysteina

    L-cysteina jest aminokwasem, który jest ważnym składnikiem białek. Jest również stosowana jako dodatek do żywności i suplement diety.
    Substancje Syntetyczne i Biologiczne
  • L-glutation

    L-glutation jest substancją leczniczą, która pełni ważną rolę w ochronie organizmu przed stresem oksydacyjnym i chorobami przewlekłymi.
    Substancje Syntetyczne i Biologiczne
  • Luteina

    Luteina jest naturalnym barwnikiem występującym w roślinach, który ma pozytywny wpływ na zdrowie oczu. Można ją znaleźć w warzywach i owocach, takich jak szpinak, brokuły, marchewki i mango.
    Substancje Syntetyczne i Biologiczne
  • Mangan

    Mangan jest pierwiastkiem chemicznym, który może być stosowany jako substancja lecznicza w niektórych przypadkach niedoboru tego pierwiastka w organizmie.
    Witaminy i mikro- i makroelementy
  • Nasiona lucerny

    Nasiona lucerny zawierają substancje lecznicze, które mogą mieć pozytywny wpływ na zdrowie człowieka.
    Surowce roślinne
  • Owoc aronii czarnej

    Owoc aronii czarnej zawiera substancje lecznicze, takie jak antocyjany i witaminy, które mają pozytywny wpływ na zdrowie człowieka. Może być stosowany w leczeniu chorób serca, cukrzycy, a także wzmocnienia odporności organizmu.
    Surowce roślinne
  • Resweratrol

    Resweratrol to substancja lecznicza, która występuje naturalnie w niektórych roślinach i może mieć pozytywny wpływ na zdrowie człowieka.
    Substancje Syntetyczne i Biologiczne
  • Selen

    Selen jest pierwiastkiem chemicznym o symbolu Se i liczbie atomowej 34. Jest to pierwiastek niezbędny dla organizmu człowieka, który pełni ważną rolę w procesach metabolicznych.
    Witaminy i mikro- i makroelementy
  • Witamina A

    Witamina A jest niezbędna dla dobrego widzenia i zdrowia skóry. Niedobór witaminy A może prowadzić do problemów z oczami i osłabienia układu odpornościowego.
    Witaminy i mikro- i makroelementy
  • Witamina B6

    Witamina B6 jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i odpornościowego. Można ją znaleźć w produktach spożywczych takich jak mięso, ryby, orzechy i banany.
    Witaminy i mikro- i makroelementy

Omawiane schorzenia

W tym poradniku nie omawiamy konkretnych schorzeń.

Więcej poradników

Wyświetlane poradniki pochodzą z kategorii czytanego artykułu: , .