aleric

Aleric deslo USP

floradix

Floradix Żelazo i witaminy

nisita

Nisita

Biotilac Biotic

hascovir

Hascovir Control Max

kerabione

Kerabione

raphaholin C

Raphacholin C

ecomer

Ecomer Odporność + witamina E

chitosan

Olimp Chitosan+chrom

, ,

Jaki selen na włosy warto stosować?

Jaki selen na włosy warto stosować?

Selen jest bardzo ważnym mikroelementem, potrzebnym człowiekowi do zachowania odpowiedniego stanu zdrowia. Ma on szczególny wpływ na skórę, włosy i paznokcie. Czy suplementacja selenu może pomóc na wypadające włosy? W jakich produktach spożywczych jest selen? Które preparaty wybrać? 
Jaki selen na włosy? Olimp Selen, Walmark Selen Organiczny, czy Naturell Selen organiczny + E (fot. leki.pl).

Czym jest selen?

Selen jest pierwiastkiem (Se) występującym w znikomych ilościach w przyrodzie. Co ciekawe, początkowo selen był uważany za substancję toksyczną wywołującą m.in. utratę włosów, anemię, a nawet ślepotę. Dopiero w latach 60-tych XX-wieku odkryto, że w niedużych Ilościach jest on niezwykle ważny dla zdrowia ludzi [1]. 

Jakie właściwości ma selen? 

Selen pełni szereg niezwykle istotnych dla zdrowia funkcji, a do najważniejszych z nich należą:

  • poprawa odporności – zwiększa wytwarzanie m.in. makrofagów i limfocytów;
  • korzystnie wpływa na kondycję włosów – zapobiega ich przetłuszczaniu się, powstawaniu łupieżu czy ich wypadaniu;
  • działa antyoksydacyjne – jest silnym przeciwutleniaczem, przez co redukuje ryzyko wielu chorób serca czy np. choroby Alzheimera;
  • poprawa nastroju – niski poziom selenu może powodować stany depresyjne;
  • ma działanie przeciwzapalne – może łagodzić dolegliwości związane z np. reumatoidalnym zapaleniem stawów czy astmą;
  • może pomagać usuwać metale ciężkie z organizmu;
  • wspomaga prawidłową pracę tarczycy – chroni tarczycę przed stresem oksydacyjnym i wspomaga produkcję hormonów tarczycy [1,2].

W czym jest selen? Źródła pierwiastka

Selen organiczny, występujący naturalnie w wielu produktach spożywczych, jest  stosunkowo dobrze przyswajalny (nawet w 65%). Najlepiej wchłania się w towarzystwie witamin A oraz C, a także białka. Produkty spożywcze zawierające duże ilości selenu to m.in.:

  • ziarna zbóż i ryż;
  • mleko i jajka;
  • ryby takie jak np. łosoś;
  • orzechy brazylijskie;
  • mięso w szczególności indyk czy wołowina [1,3].

Selen na wypadanie włosów – ile potrzeba?

Aby zapobiec wypadaniu włosów i poprawić ich kondycję, należy zadbać o odpowiedni poziom selenu w organizmie. Należy jednak pamiętać, że może on kumulować się w organizmie, a jego nadmiar może powodować szereg groźnych dla zdrowia powikłań, w tym również pogarszać kondycję włosów. 

W Polsce niedobory w przypadku normalnej diety występują raczej rzadko, dlatego w przypadku wątpliwości warto sprawdzić jego poziom i skonsultować się z lekarzem. Zgodnie z normami żywienia dla populacji polskiej, (opublikowanej przez Instytut Żywności i Żywienia), dzienne zapotrzebowanie na selen w zależności od wieku wynosi:

  • niemowlęta do 6. miesiąca życia to ok. 15 μg, a pomiędzy 7. i 12. miesiącem życia 20 μg;
  • dzieci w wieku od 1. do 3 .roku życia również 20 μg, od 4 do 9 roku życia 30 μg, a od 10. do 12. roku życia 40 μg;
  • młodzież od 13. do 18. roku życia, kobiety i mężczyźni 55 μg;
  • kobiety w ciąży 60 μg, a karmiące piersią 70 μg [1,3].

Selen na włosy – przegląd preparatów z apteki

Na rynku występuje wiele suplementów diety zawierających selen. Różnice pomiędzy nimi są z reguły niewielkie, mogą to być kapsułki lub tabletki z selenem, mogą mieć różne postacie, ale z reguły są dobrze przyswajalne. Ważniejsza jest różnica w dawce, najczęściej są to dawki od 50 do nawet 200 μg selenu.

Walmark Selen Organiczny 100 μg, tabletki 

Swanson Selen 100 μg, kapsułki

Naturell Selen organiczny + E, tabletki do ssania

Olimp Selen 110 μg, tabletki

Selen na wypadające włosy – podsumowanie

Selen bez wątpienia jest ważnym pierwiastkiem, niezbędnym m.in. do zachowania odpowiedniej kondycji włosów. Warto spożywać produkty spożywcze bogate w ten pierwiastek lub w razie potrzeby, suplementować go preparatami z apteki. Na rynku można znaleźć zarówno kapsułki jak i tabletki z selenem, w różnych dawkach. Stosowanie najwyżej dawki 200 μg nie jest wskazane bez konsultacji z lekarzem. Należy bowiem pamiętać, że selen może kumulować się w organizmie, a jego nadmiar może być równie groźny, co jego niedobór. 

Bibliografia

  1. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B.: Normy żywienia człowieka. PZWL Wydawnictwo Warszawa wyd.1, 2008.
  2. Fairweather-Tait S.J., Bao Y., Broadley M.R., Collings R., Ford D., Hesketh J.H., Hurst R.: Selenium in Human Health and Disease. Antioxid. Redox Signal, 2011; 14(7): 1337-1383.
  3. Kieliszek M., Błażejak S. , Jędrzejczak R.: Wiązanie selenu przez drożdże paszowe candida utilis atcc 9950. BROMAT. CHEM. TOKSYKOL. – XLV, 2012, 3, str. 628–633.
  4. https://www.walmark.pl/p/selen-organiczny-100-%CE%BCg (01.03.2024 18:20)
  5. https://sklepswanson.pl/pl/p/Swanson-Selen-selenometionina-100mcg-200-kaps-/2181 (01.03.2024 18:29)
  6. https://solgar.pl/produkty/zdrowie-mezczyzny/selen-200-ug (01.03.2024 18:45)
  7. https://www.naturell.pl/produkty/naturell-selen-organiczny-100/ (01.03.2024 19:01)
  8. https://olimpstore.pl/olimp-selen-110-g-120-tabletek-742 (01.03.2024 19:20)

Omawiane substancje

  • Selen

    Selen jest pierwiastkiem chemicznym o symbolu Se i liczbie atomowej 34. Jest to pierwiastek niezbędny dla organizmu człowieka, który pełni ważną rolę w procesach metabolicznych.
    Witaminy i mikro- i makroelementy

Omawiane schorzenia

  • Wypadanie włosów

    Wypadanie włosów jest powszechnym schorzeniem, które dotyka zarówno mężczyzn, jak i kobiety. Może mieć różne przyczyny, takie jak choroby skóry głowy, zaburzenia hormonalne, stres czy nieodpowiednia dieta.

Więcej poradników

Wyświetlane poradniki pochodzą z kategorii czytanego artykułu: , , .