1.Można stosować selen w prewencji chorób nowotworowych FAKT

Selen jest jednym ze składników enzymów, które biorą udział w reakcji aktywacji białek odpowiedzialnych za wymiatanie wolnych rodników. Białka te, to przede wszystkim glutation oraz tioredoksyna. W związku z tym suplementacja selenem może mieć wpływ na prewencję chorób nowotworowych, których jedną z najczęstszych przyczyn są reakcje oksydacji w organizmie. Badania odnośnie ustalenia odpowiedniej dawki w celu ochrony przed zachorowaniem oraz określenie, wobec których nowotworów suplementacja przynosi najlepsze efekty, wciąż trwają [2,3].

2.Selen wspomaga odchudzanie MIT

Mit ten wziął się najprawdopodobniej z tego, że niedobór tego pierwiastka powoduje zachorowanie na niedoczynność tarczycy. Jednym z najbardziej typowych objawów tej choroby jest przybieranie na wadze. W związku z tym, osoby, które chorują na niedoczynność tarczycy przy unormowaniu hormonalnym gruczołu i dodatkowej suplementacji selenem mogły zauważyć normalizację wagi. Selen dodatkowo dzięki silnej funkcji antyoksydacyjnej chroni gruczoł tarczowy przed szkodliwym działaniem wolnych rodników [4].

3.Selen ma zastosowanie w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych FAKT

Selenoproteiny chronią lipidy przed reakcjami oksydacji. Dzięki temu przyczyniają się do zahamowania nadmiernego odkładania się lipoprotein niskiej gęstości i tym samym powstawania tworzenia blaszki miażdżycowej. Można więc stwierdzić, że niedobór tego pierwiastka prowadzi do zwiększenia ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych [5,6].

REKLAMA
REKLAMA

4. Suplementacja jest bezpieczna MIT

Suplementacja selenu w przypadku niedoboru jest jak najbardziej bezpieczna. Jednak niekontrolowane przez lekarza zażywanie wysokich dawek może skończyć się zatruciem. Takie zatrucie nazywamy selenozą. Objawami nadmiaru tego pierwiastka jest czosnkowy zapach z ust, biegunka, wzmożone wypadanie włosów czy zmiana koloru płytki paznokcia. Długotrwale podwyższone stężenie w organizmie prowadzi do marskości wątroby, obrzęku płuc, a nawet zgonu [1,7].

5. Jest to pierwiastek śladowy, więc ciężko go znaleźć w pożywieniu MIT

To prawda, że selen jest pierwiastkiem śladowym. Jednak istnieje sporo źródeł w pożywieniu, z których możemy czerpać ten pierwiastek. Znajdziemy go w warzywach takich jak: brokuły, kapusta biała, czosnek, cebula i soczewica. Zawartość w warzywach może być różna. Zależy ona od jego zawartości w glebie. Produkty zwierzęce takie jak mięso i ryby pozostają głównym źródłem tego pierwiastka. Dla wegetarian i wegan poleca się urozmaicenie diety o orzechy brazylijskie oraz grzyby [1].

6.Selen wpływa na płodność FAKT

Badania potwierdziły, że kobiety, u których doszło do poronień, miały znaczny niedobór selenu w organizmie. U myszy zaobserwowano istotną korelację diety ubogiej w ten pierwiastek i częstości poronień. Jeśli chodzi o mężczyzn, przyczynia się do ochrony plemników przed stresem oksydacyjnym. Dzięki temu wzrasta ich ruchliwość i liczbę, tym samym zwiększając płodność [8].

7.Selen wpływa na odporność FAKT

Selen powoduje pobudzenie wytwarzania oraz aktywację limfocytów T. Są one odpowiedzialne za komórkową odpowiedź immunologiczną. Między innymi pod wpływem selenu przekształcają się w komórki NK (natural killers). Odpowiadają za odpowiedź naszego organizmu na toczące się infekcje. Pobudzenie ich produkcji powoduje szybszą i silniejszą odporność organizmu [8]. Zobacz też https://leki.pl/poradnik/10-sposobow-na-wzmocnienie-odpornosci/