,

Dlaczego dzieci powinny brać witaminę D? Jaka witamina D będzie dla nich najlepsza?

Witamina D dla dzieci – jaka jest najlepsza?

Zdrowa i zrównoważona dieta są kluczowe dla bycia zdrowym. Różnorodne posiłki zapewniają naszemu organizmowi wiele witamin i minerałów. Niestety nie zawsze istnieje możliwość przyjęcia odpowiedniej ich ilości. Jedną z witamin, o której suplementacji nie można zapominać, jest witamina D. W jaki sposób najlepiej podawać ją dzieciom oraz która witamina D jest najlepsza dla dzieci?

Witamina D dla dzieci – dlaczego warto ją stosować?

Witamina D to witamina rozpuszczalna w tłuszczach. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu dzieci, ale również dorosłych. Odpowiada za wiele procesów, np.:

  • prawidłowy rozwój kości i działanie układu mięśniowego,
  • funkcjonowanie układu odpornościowego,
  • zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy u dzieci,
  • odpowiada za utrzymywanie prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego, w tym zmniejsza ryzyko pojawienia się chorób [1,2].

Zagłębiając się w mechanizm działania witaminy D, można stwierdzić, że bierze udział w wielu przemianach w organizmie, jednak w przypadku dzieci najważniejszy może być fakt, że reguluje poziom wapnia i fosforu, zapewniając odpowiednią mineralizację i wzrost kości [2].

Gdzie naturalnie występuje witamina D?

Wszelkie witaminy i minerały w pierwszej kolejności powinny być pozyskiwane z naturalnych źródeł, tj. diety. W jakich produktach żywnościowych znajdziemy duże ilości witaminy D? Duże stężenie zawierają:

Witamina D ze słońca. Czy stosować SPF?

Co ciekawe, witaminę D możemy produkować również my sami. Dzieje się to podczas opalania się, a konkretniej w czasie przebywania na słońcu. W naszej skórze znajduje się substancja, która pod wpływem promieniowania UV przechodzi przez szereg przemian i w efekcie powstaje pożądana przez nas witamina D.

Jednak nie dzieje się to zawsze. Synteza witaminy D jest skomplikowana. Zachodzi jedynie wtedy, kiedy promieniowanie świetlne o określonej długości fal pada na naszą skórę. Bardzo dużo zależy od regionu świata, w którym żyjemy. Istnieją miejsca, gdzie czasami nawet przez 6 miesięcy w roku nie zachodzą odpowiednie warunki do naturalnej produkcji witaminy D [3].

Jak sprawdzić poziom witaminy D u dzieci?

Podczas opalania nie można jednak zapominać o stosowaniu kremów ochronnych SPF. Teza, jakoby kremy te blokowały efektywną syntezę witaminy D w skórze, została w ostatnich latach obalona. Według badań, poziom witaminy D u osób stosujących regularnie lub okazjonalnie filtry przeciwsłoneczne nie był niższy, niż u osób niestosujących żadnej ochrony przeciwsłonecznej. Dane wskazują, że synteza witaminy D w skórze zachodzi mimo stosowania kremów SPF.

Co więcej, wciąż duży odsetek badanych cierpiał na niedobory witaminy D, niezależnie od tego, czy stosowali kremy z filtrem czy nie. W związku z tym autorzy publikacji sugerowali suplementowanie witaminy D, niezależnie od ilości czasu spędzonego na słońcu i stosowania SPF, po uprzednim oznaczeniu jej ilości w osoczu [9-11].

Witamina D dla dzieci – dawkowanie. Ile brać?

Wiemy już, że nie zawsze naturalne źródła pokrywają dzienne zapotrzebowanie na witaminę D dla dzieci. Jak w takim razie ją dawkować? Ile jednostek witaminy D dla dzieci to odpowiednia ilość?

Najpierw sprawdź stężenie witaminy D!

Przed rozpoczęciem suplementacji witaminą D u dzieci, ale również u dorosłych, należy sprawdzić jej stężenie w organizmie. Poziom witaminy D bada się z surowicy krwi. Tabela 1 prezentuje zalecane stężenia 25(OH)D, czyli kalcydiolu.

Tabela 1. Poziom witaminy D na podstawie stężenia kalcydiolu w surowicy krwi [4,5].

Poziom witaminy D Stężenie kalcydiolu [ng/ml]
Poważny niedobór Poniżej 5
Średni niedobór Od 5 do 12
Poziom niewystarczający Od 12 do 20
Poziom odpowiedni Od 20 do 60
Poziom nadmiarowy Od 60 do 150
Poziom toksyczny Powyżej 150

Najlepiej utrzymywać stężenie kalcydiolu w surowicy krwi od 20 do 50-60 ng/ml. Jeśli dziecko ma mniej niż 20 ng/ml powinniśmy rozważyć suplementację, a jeśli w okolicach 50 ng/ml, to można ją przerwać.

Witamina D dla dzieci – ile jednostek? Ile mikrogramów?

Druga ważna kwestia to określenie dziennego zapotrzebowania na witaminę D dla dzieci. Jednak przed tym powinniśmy poznać, w jaki sposób producenci leków i suplementów diety z witaminą D dla dzieci określają jej dawkowanie.

Najczęściej używa się jednostek międzynarodowych (IU) lub mikrogramów. Trzeba pamiętać, że:

  • 1 mikrogram (µg) = 40 jednostek (IU) witaminy D.

Na potrzeby artykułu będziemy korzystali z jednostek międzynarodowych (IU) witaminy D, gdyż jest to najprostsza i najczęściej spotykana jednostka.

Ile witaminy D podać dziecku?

W końcu przechodzimy do kwestii dawkowania witaminy D dla dzieci. Ile jednostek powinniśmy podawać? Zalecane dobowe dawkowanie witaminy D dla dzieci prezentuje Tabela 2.

Tabela 2. Zalecana dobowa suplementacją witaminą D u dzieci [4,6-7].

Wiek dziecka Dawkowanie Uwagi
Poniżej 1. roku życia 400 IU na dobę. W przypadku dzieci o masie urodzeniowej poniżej 1500 g można rozważyć 200 IU dobowo.
Od 1. do 2. roku życia 600 IU na dobę.
Powyżej 2. roku życia 600 IU do 1000 IU na dobę.

Witamina D dla dzieci – jak długo podawać?

Najlepszą odpowiedzią na pytanie “Jak długo podawać dziecku witaminę D” jest: do momentu osiągnięcia odpowiedniego poziomu. Po rozpoczęciu suplementacji najlepiej po około 2-3 miesiącach zrobić badanie kontrolne.

Poziom wzrostu stężenia witaminy D w organizmie zależy od wielu czynników i ciężko określić uniwersalną szybkość. Jednak niektóre badania twierdzą, że przyjmowanie 100 IU witaminy D przez okres od 3 do 4 miesięcy pozwala na zwiększenie stężenia kalcydiolu w surowicy krwi o 1 ng/ml [8].

W rzeczywistości rekomendowane dawki umieszczone w tabeli 2 są bezpiecznie dla stosowania u dzieci przez cały rok. Stosując odpowiednią dietę i rozważną suplementację nie przekroczymy zalecanych poziomów witaminy D w organizmie dzieci.

Jaka jest najlepsza witamina D dla dzieci?

W aptekach znajdziemy mnóstwo preparatów z witaminą D dla dzieci. Jaki będzie najlepszy? Ciężko to stwierdzić, ale jedno jest pewne. Zawsze lepiej wybrać lek niż suplement diety. Dla dzieci prostsza w podawaniu będzie witamina D w formie płynnej, np. kropelki.

Istnieją także kapsułki twist-off. To witamina D w formie płynnej zamknięta w kapsułce do otwierania. Po urwaniu główki kapsułki można łatwo podać preparat dziecku, nawet bezpośrednio do buzi.

Tabela 3. prezentuje wybrane preparaty z witaminą D dla dzieci.

Tabela 3. Wybrane leki i suplementy diety z witaminą D dla dzieci.

Nazwa handlowa Stężenie witaminy D Postać farmaceutyczna Kategoria dostępności
Vigantol 500 IU / kropla Krople doustne OTC
Vigantoletten 1000 1000 IU Tabletki
Vigalex Bio
Juvit D3 Kids 500 IU / kropla Krople doustne
D-vitum 400/600/800/1000 IU Kapsułki twist-off Suplement diety
400/1000 IU / naciśnięcie Aerozol
Juvit Baby D3 200 IU / kropla Krople doustne
Ibuvit D 600 IU / kropla
600/1000 IU Kapsułki twist-off
Apo D3 400 IU / kropla Krople doustne
Apo D3 żujki 800 IU Kapsułki do żucia
Naturell Witamina D dla dzieci 1000 IU Tabletki do żucia i gryzienia
Bioaron D 400 IU / kropla Krople doustne
400/800 IU Kapsułki twist-off

 

Bibliografia

  1. 677 Huntington Avenue Boston i Ma 02115 +1495‑1000, „Vitamin D”, The Nutrition Source, 18 wrzesień 2012. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-d/ (dostęp 30 wrzesień 2022).
  2. M. A. Alonso, L. Mantecón, i F. Santos, „Vitamin D deficiency in children: a challenging diagnosis!”, Pediatr. Res., t. 85, nr 5, Art. nr 5, kwi. 2019, doi: 10.1038/s41390-019-0289-8.
  3. M. Wacker i M. F. Holick, „Sunlight and Vitamin D”, Dermatoendocrinol., t. 5, nr 1, s. 51–108, sty. 2013, doi: 10.4161/derm.24494.
  4. P. Gupta i in., „Indian Academy of Pediatrics Revised (2021) Guidelines on Prevention and Treatment of Vitamin D Deficiency and Rickets”, Indian Pediatr., t. 59, nr 2, s. 142–158, luty 2022.
  5. J. Y. Lee, T.-Y. So, i J. Thackray, „A Review on Vitamin D Deficiency Treatment in Pediatric Patients”, J. Pediatr. Pharmacol. Ther. JPPT, t. 18, nr 4, s. 277–291, 2013, doi: 10.5863/1551-6776-18.4.277.
  6. CDC, „Vitamin D – Infant and Toddler Nutrition”, Centers for Disease Control and Prevention, 22 lipiec 2021. https://www.cdc.gov/nutrition/infantandtoddlernutrition/images/FB-banner.jpg (dostęp 30 wrzesień 2022).
  7. M. A. Moreno, „Vitamin D and Your Child”, JAMA Pediatr., t. 172, nr 7, s. 708, lip. 2018, doi: 10.1001/jamapediatrics.2018.1004.
  8. J. A. Weydert, „Vitamin D in Children’s Health”, Children, t. 1, nr 2, s. 208–226, wrz. 2014, doi: 10.3390/children1020208.
  9. R.E. Neale and others, The effect of sunscreen on vitamin D: a review, British Journal of Dermatology, Volume 181, Issue 5, 1 November 2019, Pages 907–915, https://doi.org/10.1111/bjd.17980
  10. C. Divyalakshmi, et al., itamin D levels in non-users of sunscreen versus once-daily sunscreen users: A retrospective analysis from a cosmetic dermatology center in South India, Brief Report 2022 :2; 10 doi: 10.25259/CSDM_3_2022
  11. T. Passeron and others, Sunscreen photoprotection and vitamin D status, British Journal of Dermatology, Volume 181, Issue 5, 1 November 2019, Pages 916–931, https://doi.org/10.1111/bjd.17992

Omawiane substancje

  • Witamina D

    Witamina D jest niezbędna dla zdrowia kości i zębów. Najlepiej wchłania się ją z naturalnego źródła – promieni słonecznych.
    Witaminy i mikro- i makroelementy

Omawiane schorzenia

  • Niedobór witaminy D

    Niedobór witaminy D jest powszechnym schorzeniem, które może prowadzić do wielu poważnych problemów zdrowotnych. Regularne narażenie na słońce oraz odpowiednia dieta są kluczowe w zapobieganiu temu schorzeniu.

Więcej poradników

Wyświetlane poradniki pochodzą z kategorii czytanego artykułu: , .