aleric

Aleric deslo USP

floradix

Floradix Żelazo i witaminy

nisita

Nisita

Biotilac Biotic

hascovir

Hascovir Control Max

kerabione

Kerabione

raphaholin C

Raphacholin C

ecomer

Ecomer Odporność + witamina E

chitosan

Olimp Chitosan+chrom

,

Jakie są najlepsze kwasy DHA dla dzieci?

Jakie DHA dla dzieci warto wybrać?

Odpowiednia podaż witamin i minerałów jest niezbędna dla zdrowia człowieka. Prowadzone badania wskazują, które elementy diety są najbardziej istotne dla zdrowia w określonych grupach. Często poruszanym zagadnieniem jest znaczenie odpowiedniej podaży kwasów tłuszczowych w diecie, a także ich suplementacji. Szczególne znaczenie przypisywane jest kwasowi dokozaheksaenowego (DHA), ze względu na jego pozytywny wpływ na zdrowie zwłaszcza w krytycznych okresach życia, czyli u kobiet w ciąży, matek karmiących oraz u niemowląt i małych dzieci.
Zdrowie przez witaminy i DHA

Co to jest DHA?

DHA jest długołańcuchowym wielonienasyconym kwasem tłuszczowym, ze względu na budowę chemiczną zaliczanym do kwasów omega-3. Do rodziny tych kwasów zalicza się egzogenny kwas alfalinolenowy (ALA), który na drodze przemian enzymatycznych jest przekształcany w kwas eikozapentaenowy (EPA), a następnie w DHA. DHA dostępne w organizmie pochodzi z endogennej syntezy z egzogennych prekursorów (ALA) oraz z podaży z pożywieniem, głównie pochodzenia morskiego, lub w postaci suplementów.

Na co działa DHA? Kiedy podawać dzieciom DHA?

Kwasy te spełniają w organizmie bardzo ważne funkcje. Długołańcuchowe kwasy wielonienasycone kwasy tłuszczowe są ważnym składnikiem błon komórkowych, stanowią istotny składnik ludzkiego mózgu i biorą udział w różnych funkcjach. Kwas DHA jest obecny w  dużej ilości w tkankach mózgu i w siatkówce oka. Odgrywa ważną rolę w dojrzewaniu siatkówki oka, poprawia ostrość widzenia oraz pełni ważną funkcję w funkcjonowaniu komórek mózgowych, przeciwdziała depresji i stresowi.

Kwasy tłuszczowe omega-3 w diecie małego dziecka poprawia zdolność zapamiętywania, przyspiesza procesy myślowe, usprawniają koncentrację oraz podwyższają współczynnik inteligencji (IQ). Odgrywają także ważną rolę w regulacji snu, łagodzą stres, agresję, nadpobudliwość dziecięcą, poprawiają wzrok oraz wykazują skuteczność w leczeniu dysleksji u dzieci. Badania wykazały również, że suplementacja kwasami omega- 3 może prowadzić do zmniejszenia objawów ADHD u dzieci.

Biologiczna rola kwasów DHA polega również na ich korzystnym wpływie na gospodarkę lipidową, ciśnienie krwi, a także na działaniu przeciwzakrzepowym i przeciwzapalnym.

Jakie są źródła naturalnego DHA?

Kwasy DHA występują w poniższych produktach:

  • Kwasy DHA najczęściej występują w tłustych rybach morskich, które powinny być spożywane 2-3 razy w tygodniu. Jest to np. tuńczyk, dorsz, sardynki, halibut i wiele innych.
  • Znajdują się także w olejach roślinnych, owocach morza, algach, orzechach włoskich, tofu oraz siemieniu lnianym.

Ile DHA suplementować u dzieci? Dawkowanie

  • Niemowlętom urodzonym przedwcześnie zaleca się suplementację DHA. Korzystne dawki ustalono minimum 100-200 mg DHA dziennie w zależności od masy ciała.
  • Niemowlęta karmione piersią powinny otrzymywać DHA wraz z mlekiem matki. Aby zapewnić właściwy poziom DHA w mleku, matka karmiąca powinna  DHA dodatkowo suplementować minimum 200 mg DHA dziennie, a w przypadku niskiego spożycia ryb 400-600 mg DHA dziennie.
  • Niemowlętom po zakończeniu karmieniu piersią należy podawać minimum 100 mg DHA dziennie.
  • Dzieciom do 2. roku życia należy podawać minimum 100 mg DHA dziennie.
  • Dzieciom z ryzykiem wystąpienia alergii i astmy należy podawać minimum 100 mg DHA dziennie.
  • Dzieciom powyżej 2. roku życia należy rekomendować spożywanie tłustych ryb morskich i/lub podawać dodatkowe porcje DHA lub DHA+ EPA, około 250 mg dziennie.
Gdzie występuje naturalnie DHA?

Jakie suplementy z DHA dla dzieci można kupić w aptece?

Omegamed Baby DHA, suplement diety

Bioaron Baby 0 m+, suplement diety

D-Vitum z DHA, suplement diety

Podsumowanie

Podsumowując, warto stwierdzić, że DHA jest cennym suplementem diety, zwłaszcza w sytuacji niedoborów pokarmowych wynikających z ubóstwa, preferencji smakowych czy nawyków żywieniowych powodujących ograniczone spożycie ryb i produktów pochodzenia morskiego. Ze względu na znaczenie DHA dla rozwoju mózgu jego odpowiednia podaż jest szczególnie istotna w okresie prenatalnym oraz w najmłodszych grupach wiekowych.

Dłuższy czas karmienia piersią może przyczynić się do wyczerpania zapasów tych cennych kwasów w organizmie matki, a tym samym wpłynąć na ich niską zawartość w mleku i niedoboru i niemowląt — w takim przypadku można rozpocząć suplementację. W przypadku niemowląt karmionych sztucznie trzeba wziąć pod uwagę, że podawanie mieszanek suplementowanych w kwasy tłuszczowe upodabnia skład mleka do kobiecego. W przypadku dzieci trzeba uwzględnić, że często nie lubią one spożywać ryb, co naraża je na niski poziom DHA.

Regularne spożywanie gotowych preparatów zawierających kwasy omega-3 daje pewność dostarczania organizmowi stałej dawki tego kwasu. Zaletą gotowych preparatów jest również niski poziom toksyn oraz możliwość stałej kontroli jakości, co zapewnia, że ich spożycie jest bezpieczne.

Bibliografia

  1. Socha P. Suplementacja DHA w krytycznych okresach życia- jak w praktyce realizować polskie i międzynarodowe zalecenia. Standardy medyczne/ Pediatria 2013(10); 521-526.
  2. Łoś- Rycharska E, Czerwionka- Szaflarska M. Suplementacja kwasu dokozaheksaenowego (DHA) w okresie ciąży i laktacji oraz u dzieci- dlaczego warto? Pediatria Polska tom 86, nr 1, styczeń- luty 2011; 62-69.
  3. Pac- Kożuchowska E. Kwasy tłuszczowe omega-3 a stan zdrowia dzieci. Endokrynologia Pediatryczna. Vol. 7/2008, nr 4(25); 49-54.

Omawiane substancje

  • Kwas dokozaheksaenowy (DHA)

    Kwas dokozaheksaenowy (DHA) jest niezbędnym składnikiem diety człowieka, który wpływa na funkcjonowanie mózgu, układu nerwowego oraz serca i naczyń krwionośnych. Niedobór DHA może prowadzić do różnych schorzeń, takich jak choroby serca, depresja czy zaburzenia neurologiczne.
    Substancje Syntetyczne i Biologiczne

Omawiane schorzenia

  • Spadek odporności

    Schorzenie charakteryzujące się osłabieniem naturalnej obrony organizmu przed chorobami. Może być spowodowane przez różne czynniki, takie jak stres, brak snu, niezdrowa dieta czy choroby przewlekłe.

Więcej poradników

Wyświetlane poradniki pochodzą z kategorii czytanego artykułu: , .