, , ,

Jaki magnez dla dzieci wybrać? Analiza dostępnych preparatów magnezowych

Data publikacji:

Ostatnia aktualizacja:

Magnez dla dzieci – który preparat wybrać? Magne B6 czy Magnefar?

Prawidłowa i odpowiednio zbilansowana dieta jest niezbędnym elementem życia codziennego. Odgrywa szczególnie istotną rolę podczas rozwoju młodego organizmu. W okresie młodzieńczym trzeba pamiętać o dostarczaniu potrzebnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach. Jednym z nich jest magnez. Dzięki artykułowi poznacie odpowiednią zawartość magnezu w diecie oraz dowiecie się, czy warto go suplementować.
Młodzieżowa dieta z magnezem

Magnez dla dzieci – czy jest potrzebny?

Magnez to bardzo ważny pierwiastek w naszym organizmie. Bierze udział w około 300 procesach metabolicznych, które zachodzą w ciele. Jedne z najważniejszych, to np. synteza białek, komórkowa produkcja i magazynowanie energii lub wzrost komórek (a więc i całego organizmu). Magnez dla dzieci jest bardzo ważny w okresie rozwoju, gdyż odpowiada za prawidłowy metabolizm tkanki kostnej, przewodnictwo nerwowe i utrzymanie odpowiedniego ciśnienia tętniczego krwi. Pojawia się zatem pytanie: “Jak dużo magnezu powinno przyjmować dziecko? Warto go suplementować czy dostarczać jedynie z pożywienia?”. Na te pytania znajdziecie odpowiedzi poniżej [1,2].

Ile magnezu potrzebuje dziecko?

Skąd mamy wiedzieć ile magnezu (lub innego składnika odżywczego) należy przyjmować codziennie? Te wartości zostały określone na podstawie badań i zestawione w tabelach dietetycznych. Będą nas interesować głównie dwa określenia:

  1. RDA (Zalecane Dzienne Spożycie; Recommended Dietary Allowance) – określa średnie dzienne spożycie składnika odżywczego, które pozwoli zaspokoić zapotrzebowanie prawie całej (97 – 98%), zdrowej populacji.
  2. AI (Wystarczające Spożycie; Adequate Intake) – stosowany, jeśli nie można ustalić RDA. Określa się najczęściej na podstawie danych eksperymentalnych lub obserwacyjnych przeciętnego spożycia [3,4].

Tabela 1. Zalecane dziennie spożycie magnezu w zależności od wieku i płci [5].

Wiek Mężczyzna [mg/dzień] Kobieta [mg/dzień]
Do 6 miesięcy 30*
7-12 miesięcy 75*
1-3 lat 80
4-8 lat 130
9-13 lat 240
14-18 lat 410 360

*AI

Jakie są źródła magnezu?

Wiemy już, jakie ilości magnezu dla dzieci będą odpowiednie w zależności od wieku. Jednak suche liczby niewiele mówią rodzicom, dlatego Tabela 2. prezentuje wybrane produkty spożywcze wraz z zawartością magnezu.

Tabela 2. Zawartość magnezu w wybranych produktach spożywczych [3].

Produkt spożywczy Magnez [mg/100 g produktu]
Nasiona słonecznika 326
Migdały 269
Kasza gryczana 231
Płatki owsiane 130
Brązowy ryż 116
Banany 27
Wołowina 28
Wieprzowina 28
Ser gouda 30
Mleko 2% 12
Jajo kurze 12
Ser twarogowy półtłusty 10

Nie zapominajmy, że również woda mineralna może być dobrym źródłem magnezu dla dzieci. Zawartość magnezu różni się w zależności od rodzaju wody, ale może sięgać nawet ponad 100 mg Mg2+/l wody.

Magnez dla dzieci – czy warto suplementować?

Głównym źródłem magnezu dla dzieci powinna być dobrze dobrana i zbilansowana dieta. Zawsze powinniśmy bazować na zróżnicowanych posiłkach. Dzięki różnorodnej diecie zapewnimy dzieciom także inne niezbędne mikro oraz makroelementy, jak również witaminy. Natomiast jeśli dziecko ma niedobór magnezu lub nie jesteśmy w stanie zapewnić mu odpowiedniej ilości z diety, to powinniśmy sięgnąć po rozważną suplementację.

Przed rozpoczęciem suplementacji warto wykonać badania diagnostyczne, aby określić faktyczny poziom magnezu w organizmie. Dobrze poznać również objawy, które mogą wskazywać na jego niedobory:

  • Nadmierna kurczliwość mięśni.
  • Drżenie powiek.
  • Mrowienie.
  • Lęk (nadpobudliwość przewodu pokarmowego, kołatanie serca).
  • Ospałość, zmęczenie.
  • Zaburzenia snu.
  • Wahania nastroju.
  • Nerwowość, drażliwość [6].

Magnez a witamina B6

Suplementacja magnezu oraz jednoczesne przyjmowanie witaminy B6 ma zwiększać wchłanianie magnezu i potęgować jego efekty. Jak to wygląda w praktyce? Badania kliniczne nie dają na to jednoznacznej odpowiedzi. Zachęcam do zgłębienia tematu poprzez lekturę jednego z naszych poradników: Czy witamina B6 faktycznie wpływa na wchłanianie magnezu?

Jaki magnez dla dzieci?

Suplementację magnezu dla dzieci najlepiej rozpocząć, korzystając z preparatów w formie leków. W aptekach znajdziemy sporo leków OTC. Pamiętajmy, że nie muszą być to tylko produkty skierowane typowo dla dzieci. Często dzięki odpowiednio dobranej dawce, możemy podawać magnez dla dziecka, korzystając z klasycznych preparatów dla dorosłych.

Magnez dla dzieci w formie tabletek

Leki z magnezem dla dzieci w formie tabletek będą dobrym wyborem dla nieco starszych. Większość preparatów zaleca podawanie magnezu dzieciom od 6. roku życia. Dla młodszych nieco problematyczna może być sama postać leku – tabletki są niestety dość duże i mogą być trudne do połknięcia.

Dawkowanie magnezu dla dzieci od 6. roku życia określane jest na podstawie masy ciała. Wynosi ono od 10 do 30 mg jonów magnezu na kilogram masy ciała. Przykładowo dziecko o masie 20 kg powinno przyjmować od 200 mg do 600 mg Mg2+. W przypadku tabletek o zawartości 50 mg jonów magnezu będzie to od 4 do 6 tabletek na dobę. Dawkę dobową najlepiej podzielić na 2 lub 3 dawki [6].

Przykładowe leki z magnezem dla dzieci w formie tabletek prezentuje poniższa tabela.

Tabela 3. Przykładowe leki z magnezem dla dzieci.

Produkt Zawartość Mg2+ na 1 tabletkę.
Magne B6 48
Magne B6 Forte 100
Magnefar B6 Bio 60
Magnefar B6 Forte 100
Maglek B6 51
Asmag 20
Slow-Mag, Slow-Mag B6 64
Laktomag B6 70

Jedyny lek, który jest zarejestrowany do stosowania u dzieci od 1. roku życia oraz dostępny jest bez recepty to Laktomag B6.

Magnez dla dzieci w formie proszku

Inne propozycje uzupełnienia niedoborów magnezu u dzieci to preparaty w formie proszku do rozpuszczania w wodzie. Są to suplementy diety. Prezentowane produkty można podawać dzieciom od 3. roku życia. W celu uzupełnienia ewentualnych niedoborów najczęściej wystarczy 1 saszetka dziennie.

Saszetkę z proszkiem wystarczy rozpuścić w połowie szklanki z wodą i wypić. Jest to prosta i szybka forma podania nawet dla dzieci, które nie potrafią lub nie mogą połykać tabletek. Proszek zawiera substancje poprawiające smak.

Magnez dla dzieci w formie proszku występuje w aptekach w preparatach, takie jak:

  • Zdrovit Magnum Junior.
  • Olimp Chela-Mag B6 Junior.
  • Formag.

Zdrovit Magnum Junior oraz Olimp Chela-Mag B6 Junior zawierają organiczne formy magnezu, które zapewniają lepszą biodostępność niż formy nieorganiczne [7].

Magnez w syropie dla dzieci

Następnym rodzaje produktów z magnezem dla dzieci są suplementy diety w formie płynnej – syropu. Wyróżniamy tutaj Magnefar B6 Junior oraz Hartuś Magnez + Witamina B6. Suplementy w swoim składzie mają magnez w formie organicznej, co przemawia na ich korzyść. Plusem magnezu w syropie dla dzieci jest objętość zalecanej, dziennej dawki, która przedstawia się następująco:

  • Magnefar B6 Junior: 10 ml raz na dobę.
  • Hartuś Magnez + Witamina B6: 15 ml raz na dobę.

Syropy z magnezem dla dzieci można stosować od 3. roku życia.

Magnez dla dzieci w formie żelek

Na koniec chciałbym przedstawić zupełnie inną formę magnezu dla dzieci – żelki Magmisie. To również suplement diety przeznaczony dla dzieci od 3. roku życia. Co ciekawe, zawiera magnez w formie organicznej. Stosuje się zwykle 2 żelki 1 do 3 razy na dobę.

Bibliografia

  1. M. P. Guerrera, S. L. Volpe, i J. J. Mao, „Therapeutic Uses of Magnesium”, Am. Fam. Physician, t. 80, nr 2, s. 157–162, lip. 2009.
  2. S. Cao, J. K. Hodges, L. D. McCabe, i C. M. Weaver, „Magnesium Requirements in Children: Recommendations for Reevaluation and Comparison With Current Evidence for Adults”, Nutr. Today, t. 54, nr 5, s. 195–206, wrz. 2019, doi: 10.1097/NT.0000000000000363.
  3. „Office of Dietary Supplements – Magnesium”. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/ (dostęp 16 luty 2022).
  4. M. Jarosza, E. Rychlik, K. Stoś, i J. Charzewskiej, „Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie”, s. 465.
  5. E. National Academies of Sciences, M. Oria, M. Harrison, i V. A. Stallings, „Dietary Reference Intakes (DRIs): Recommended Dietary Allowances and Adequate Intakes, Elements, Food and Nutrition Board, National Academies”, 5 marzec 2019. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK545442/table/appJ_tab3/ (dostęp 16 luty 2022).
  6. Magne B6 – Charakterystyka Produktu Leczniczego.
  7. D. Kappeler i in., „Higher bioavailability of magnesium citrate as compared to magnesium oxide shown by evaluation of urinary excretion and serum levels after single-dose administration in a randomized cross-over study”, BMC Nutr., t. 3, nr 1, s. 7, sty. 2017, doi: 10.1186/s40795-016-0121-3.

Powiązane produkty

Omawiane substancje

  • Cytrynian magnezu

    Cytrynian magnezu to organiczny związek chemiczny, który jest stosowany jako suplement diety. Jest to źródło magnezu, który jest ważnym składnikiem mineralnym dla organizmu.
    Substancje Syntetyczne i Biologiczne
  • Magnez

    Magnez jest pierwiastkiem chemicznym o symbolu Mg i liczbie atomowej 12. Magnez jest ważnym składnikiem odżywczym dla organizmu człowieka, wpływa na pracę mięśni i układu nerwowego.
    Witaminy i mikro- i makroelementy
  • Mleczan magnezu

    Mleczan magnezu to organiczny związek chemiczny, który jest stosowany jako suplement diety. Jest to biały proszek o słodkawym smaku.
    Substancje Syntetyczne i Biologiczne

Omawiane schorzenia

  • Niedobór magnezu

    Niedobór magnezu jest powszechnym schorzeniem, które może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych. Objawy niedoboru magnezu mogą obejmować bóle mięśni, skurcze, zmęczenie i problemy z układem nerwowym.

Więcej poradników

Wyświetlane poradniki pochodzą z kategorii czytanego artykułu: , , , .