,

Czy warto przyjmować suplementy diety z chromem?

Data publikacji:

Ostatnia aktualizacja:

Jakie są zasady przyjmowania suplementów z chromem?

Chrom jest mikroelementem ważnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jakie właściwości pełni w organizmie? Ile chromu dziennie należy suplementować? Po jakim czasie jego stosowania widać efekty? Czy jest bezpieczny?
Jak przyjmować suplementy z chromem? (fot. Canva)

Czym jest chrom?

Chrom (Cr) jest pierwiastkiem chemicznym występującym na różnych stopniach utlenienia (najczęściej na +3 i +6 stopniu). Chrom na szóstym stopniu utlenienia jest pierwiastkiem toksycznym i działa rakotwórczo (jest używany w przemyśle). Chrom przeznaczony do suplementacji, jest na trzecim stopniu utlenienia. Nazywa się go najczęściej chromem organicznym i jest ważnym dla zdrowia człowieka mikroelementem, regulującym proces metaboliczny węglowodanów, białek i tłuszczy [1].

Jaką rolę pełni chrom w organizmie?

Chrom odgrywa następujące funkcje:

  • bierze aktywny udział w regulacji węglowodanowej i lipidowej, poprzez zwiększenie liczby receptorów dla insuliny i aktywacji receptorów insulinowych przez jego fosforylację;
  • ma właściwości antyoksydacyjne;
  • bierze udział w syntezie licznych kwasów tłuszczowych, witamin i hormonów oraz w wielu reakcjach metabolicznych;
  • poprawia funkcjonowanie wątroby czy mięśni szkieletowych;
  • może korzystnie wpływać na poziom glukozy w przebiegu cukrzycy (nie jest to do końca udowodnione w badaniach na ludziach);
  • kwestionowany jest również korzystny wpływ chromu na spadek cholesterolu;
  • może być pomocniczo stosowany w przypadku odchudzania;
  • istnieją dowody, że może mieć korzystny wpływ ochronny w przypadku neurodegeneracji w takich schorzeniach, jak depresja czy stany lękowe [2]. 

Ile chromu dziennie należy przyjmować?

Zalecana dzienna dawka chromu dla osób dorosłych wynosi od 50 do 200 µg. Z kolei współczynnik wystarczającego dziennego spożycia określono na poziomie 25 µg dla kobiet i 35 µg dla mężczyzn. W Polsce zarówno niedobór, jak i nadmierne spożycie chromu, występuje stosunkowo rzadko. Badania wykazały, że jego średnia podaż w Polsce wynosi ok. 81µg w przypadku kobiet i 111 µg dla mężczyzn [1,2].

Jakie produkty spożywcze są bogate w chrom?

Jak wspomniano, deficyty chromu w Polsce są rzadkie, jest to związane m.in. z dietą. Produkty, które zawierają spore ilości chromu to m.in.:

  • produkty zbożowe;
  • sery typu Camembert czy Brie;
  • podroby;
  • grzyby;
  • jaja;
  • gruszki, jabłka;
  • ostrygi;
  • kakao;
  • szparagi i suche nasiona roślin strączkowych [2].

O jakiej porze przyjmować chrom?

Przyjmowanie chromu jest zalecane po posiłku, według badań to właśnie wtedy ma miejsce najlepsze wchłanianie chromu. Nie ma za to istotnych zaleceń co do tego, o jakiej porze powinno się przyjmować chrom. Jego wchłanianie odbywa się w jelitach, a jego przyswajalność jest ograniczana przez cukry proste czy cynk lub żelazo.

O jakiej porze przyjmować chrom?

Dla przykładu u pacjentów z nadmiarem żelaza w organizmie, może wystąpić upośledzenie wiązania chromu, przez co będzie znacznie gorzej się wchłaniał. Z drugiej strony przyswajanie tego pierwiastka zwiększają m.in. glicyna (aminokwas obecny np. w zarodkach pszennych, pestkach dyni, rybach nasionach słonecznika, orzechach czy jajkach), kwas asparaginowy, jak również witamina C [1]. 

Po jakim czasie działa chrom?

Trudno jednoznacznie określić po jakim czasie suplementowany chrom zacznie działać. Wszystko zależy od tego, jak duży niedobór występuje (może powodować nietolerancję glukozy) i czy jego przyswajanie nie jest upośledzone. Nie mniej jednak, pierwsze efekty suplementacji tego pierwiastka nie będą raczej widoczne wcześniej niż po kilku tygodniach od rozpoczęcia terapii [1].

Czy chrom jest bezpieczny?

Nie występuje raczej możliwość przedawkowania chromu wyłącznie z diety.

Można natomiast to zrobić suplementując ten pierwiastek z dodatkowych preparatów. Może to doprowadzić m.in. do ograniczenia przyswajania żelaza i cynku. Jego nadmiar może ponadto wpłynąć na metabolizm wapnia w kościach oraz prowadzić do upośledzenia działania insuliny (niebezpieczne dla osób z cukrzycą). Niemniej jednak nie jest to takie łatwe i sam w sobie chrom jest uważany za bezpieczny. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do jego poziomu w organizmie najlepiej sprawdzić jego stężenie we krwi, co może być podstawą do jego suplementacji [2].

Przegląd suplementów zawierających chrom – przykładowe preparaty z apteki

Suplementacja chromu powinna być zastosowana po konsultacji z lekarzem, kiedy rzeczywiście istnieje taka potrzeba potwierdzona badaniami. W aptekach można spotkać wiele preparatów zawierających chrom. Przykładowe przedstawiono poniżej [1].

Naturell Chrom Organiczny + B3 tabletki do ssania, suplement diety 

Skład

1 tabletka zawiera 16 mg ekwiwalentu niacyny oraz 200 µg (1,7 mg pikolinianu chromu) chromu.

Wskazania

Pomocniczo w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu makroskładników odżywczych i w utrzymaniu prawidłowego poziomu glukozy we krwi.

Stosowanie

Osoby dorosłe mogą stosować 1 tabletkę dziennie po posiłku.

O produkcie

  • zawiera substancję słodzącą, a nie ma w swoim składzie cukru;
  • może zawierać śladowe ilości skorupiaków, ryb, soi i ich produktów pochodnych;
  • nie może być stosowany przez dzieci, kobiety w ciąży i matki karmiące;
  • osoby z cukrzycą powinny skonsultować się z lekarzem przed jego użyciem [3].

Bio-Chrom tabletki, suplement diety 

Skład

1 tabletka zawiera 100 µg chromu.

Wskazania

Suplement diety wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy we krwi i wspiera metabolizm makroskładników.

Stosowanie

Dorośli mogą stosować 1 tabletkę na dobę po posiłku.

O produkcie

  • zawiera drożdże wzbogacone w chrom (ChromoPrecise®);
  • produkt jest odpowiedni dla wegetarian [4].

Solgar Chrom Pikolinian 200 µg kapsułki, suplement diety 

Skład

1 kapsułka zawiera 200 µg pikolinianiu chromu (Chromax®).

Wskazania

Wspiera utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy we krwi i metabolizm makroskładników.

Stosowanie

W trakcie lub po posiłku należy stosować od 1 do 3 kapsułek dziennie.

O produkcie

  • kobiety będące w ciąży i karmiące piersią powinny przed zażyciem suplementu skonsultować się z lekarzem;
  • preparat jest koszerny;
  • może być stosowany przez wegetarian i wegan;
  • suplement diety nie zawiera glutenu, cukru, soli, skrobi, kukurydzy, drożdży, pszenicy, soi, produktów mlecznych, sztucznych substancji przedłużających trwałość, substancji słodzących, aromatów i barwników [5].

Podsumowanie

Chrom jest istotnym pierwiastkiem, potrzebnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. W Polsce raczej nie występuje jego niedobór. Może on wystąpić w przypadku bardzo restrykcyjnych diet lub upośledzonego wchłaniania spowodowanego np. nadmiarem żelaza w organizmie. W takich przypadkach najlepiej pod nadzorem lekarza rozpocząć jego suplementowanie. Należy jednak robić to w sposób odpowiedzialny, bo o ile z samej diety ciężko jest przedawkować chrom, to w przypadku jego dodatkowej suplementacji już tak.

Bibliografia

  1. Król E., Krejpcio Z., Poglądy na temat roli chromu (III) w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy, Diabetologia Praktyczna, 2008, 9 (3-4), 168-175
  2. Piotrowska A., Pilch W., Tota Ł., Biologiczne znaczenie chromu III dla organizmu człowieka, Medycyna Pracy, 2018, 2 (69), 211-223
  3. https://www.aquavitae.com.pl/product-pol-2638-Naturell-Chrom-Organiczny-200-mcg-witamina-B3-16-mg-60-tabletek-do-ssania-instant.html (29.12.2023 17:12)
  4. https://www.pharmanord.pl/produkty/bio-chrom (29.12.2023 17:32)
  5. https://witaminyswanson.pl/pl/p/Solgar-Chrom-pikolinian-500-mcg-60-kap/4629 (29.12.2023 18:11)

Powiązane produkty

Omawiane substancje

  • Chrom

    Chrom jest pierwiastkiem chemicznym o symbolu Cr i liczbie atomowej 24. Jest stosowany m.in. do produkcji stali nierdzewnej.
    Witaminy i mikro- i makroelementy

Omawiane schorzenia

  • Niedobór chromu

    Niedobór chromu może prowadzić do zaburzeń metabolicznych i wpływać na funkcjonowanie organizmu. Warto zadbać o odpowiednią ilość chromu w diecie, aby uniknąć poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Więcej poradników

Wyświetlane poradniki pochodzą z kategorii czytanego artykułu: , .