aleric

Aleric deslo USP

floradix

Floradix Żelazo i witaminy

nisita

Nisita

Biotilac Biotic

hascovir

Hascovir Control Max

kerabione

Kerabione

raphaholin C

Raphacholin C

ecomer

Ecomer Odporność + witamina E

chitosan

Olimp Chitosan+chrom

,

Na co pomaga witamina B6? Jak jest najlepsza?

Jaka jest najlepsza witamina B6?

Witamina B6 jest jedną z wielu niezbędnych do życia witamin. Na co konkretnie pomaga? Jak ją dawkować? Które preparaty zawierające witaminę B6 są najlepsze? Czy występują produkty lecznicze, czy tylko suplementy diety?
Jaka jest najlepsza witamina b6? (fot. Canva).

Witamina B6 – na co pomaga?

Witamina B6 (pirydoksyna) podobnie jak pozostałe witaminy z grupy B, rozpuszcza się w wodzie. Jest ona niezwykle ważna dla zachodzących w organizmie człowieka procesów. Do najważniejszych z nich należą m.in.:

  • jest prekursorem ponad 100 różnych enzymów;
  • bierze udział w przemianie aminokwasów, syntezie białek i kwasów nukleinowych (jest koenzymem PAL aminotransferazy, syntazy, karboksylazy czy racemazy);
  • ma udział w przemianie węglowodanów, tłuszczów oraz związków azotowych;
  • pełni ważne funkcje w syntezie ważnej substancji zapasowej, jaką jest glikogen oraz niezwykle istotnych hormonów, takich jak adrenalina czy serotonina;
  • zwiększa przyswajalności jonów magnezu nawet o 20-40%;
  • może łagodzić objawy bólów menstruacyjnych u kobiet [1,2]. 

Witamina B6 – jaka dawka jest zalecana? 

Według „Normy żywienia dla populacji polskiej” opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia, zalecane dzienne spożycie (RDA) witaminy B6 różni się w zależności od wieku i  powinno wynosić odpowiednio:

  • od 1. do 3. roku życia 0,5 mg;
  • pomiędzy 4. a 6. rokiem życia 0,6 mg;
  • od 7. do 9. roku życia 1 mg;
  • chłopcy powyżej 10 lat, ale mniej niż 12 lat 1,2 mg, a pomiędzy 13 i 18  rokiem życia 1,3 mg;
  • dziewczęta od 10 do 18 lat 1,2 mg;
  • mężczyźni od 19 do 50 roku życia: 1,3 mg, a starsi 1,7 mg;
  • kobiety od 19 do 50 lat 1,3 mg, a starsze 1,5 mg
  • kobiety będące ciąży: 1,9 mg, a karmiące piersią 2 mg [3].

Jakie objawy daje niedobór i nadmiar witaminy B6?

Nieodpowiednia dieta może być przyczyną niedoboru witaminy B6. Najczęściej występującymi objawami niedoboru witaminy B6 są:

  • niedokrwistość;
  • obniżenie odporności;
  • zaburzenia snu i problemy z koncentracją;
  • nerwowość i pogorszenie nastroju;
  • mrowienie, drżenie lub drętwienie kończyn;
  • zmiany skórne, takie jak zaczerwienienie skóry, łupież czy wypadanie włosów;
  • kamica nerkowa;
  • zaburzenia rozwoju u dzieci.

W bardzo rzadkich przypadkach może dochodzić do nadmiaru witaminy B6. Ponieważ jest to witamina rozpuszczalna w wodzie, nie ma ona tendencji do kumulowania się w organizmie. Najczęściej nadmiar jest spowodowany jej suplementacją przez długi czas i bardzo wysoką dawką (powyżej 200 mg dziennie). Może to doprowadzić m.in. do:

  • zwyrodnienia tkanki nerwowej;
  • zaburzenia gospodarki aminokwasów;
  • problemów z koordynacją ruchową;
  • słabością mięśni;
  • utrudnionym chodem;
  • uczuciem mrowienia kończyn [1,3].

Witamina B6 – przegląd preparatów na rynku 

Na rynku jest dużo suplementów diety zawierających witaminę B6, nawet nie włączając w to preparatów z magnezem, w których praktycznie zawsze dodawana jest witamina B6. Zdecydowanie mniejszy wybór jest wśród witamin B6 zarejestrowanych jako produkty lecznicze. Należy pamiętać, że w przypadku stwierdzonych niedoborów potrzebne jest udowodnione działanie lecznicze preparatu i wtedy należy stosować leki.

Swanson Witamina B6 (P-5-P), kapsułki

Pharmovit Witamina B6, 25 mg, kapsułki

Vitaminum B6 hec, tabletki

Vitaminum B6 Polfarmex, 50 mg, tabletki

Podsumowanie

Witamina B6 jest, podobnie jak pozostałe witaminy z grupy B, rozpuszczalna w wodzie. Dzięki temu trudno ją przedawkować, a jej suplementacja jest uważana za bezpieczną. Co ciekawe, jest ona dodawana praktycznie do każdego preparatu magnezowego, aby poprawić jego wchłanianie. Na rynku jednocześnie można znaleźć wiele suplementów diety oraz nieliczne leki ją zawierające. W przypadku stwierdzonych niedoborów witaminy B6 warto zastosować produkty lecznicze, a jeżeli celem jest jedynie uzupełnienie diety, można zainteresować się suplementami diety.

Bibliografia

  1. Institute of Medicine (US) Standing Committee on the Scientific Evaluation of Dietary Reference Intakes. „Vitamin B6.” Dietary reference intakes for thiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6, folate, vitamin B12, pantothenic acid, biotin, and choline. National Academies Press (US), 1998.
  2. Stach, Kamilla, Wojciech Stach, and Katarzyna Augoff. „Vitamin B6 in health and disease.” Nutrients 13.9 (2021): 3229.
  3. Sławińska, Aleksandra. „Witamina B6–pirydoksyna. Normy, źródła w diecie i wpływ na zdrowie.”
  4. https://altopharma.pl/product/witamina-b6-p5p-50mg-koenzymatyczna–produkt-wege-60-kapsulek-31 (19.02.2024 18:23)
  5. https://witaminyswanson.pl/ (19.02.2024 18:34)
  6. https://pharmovit.pl/product/b6-vit-max-p-5-p-active-60-kaps-vcaps-clean-label-pharmovit/ (19.02.2024 18:41)
  7. https://kupujnaturalne.pl/pl/products/vitaminum-b6-hec-witamina-b6-60-tabletek-hecpharma-2859.html (19.02.2024 19:02)
  8. Vitaminum B6 Teva charakterystyka produktu leczniczego
  9. Vitaminum B6 Polfarmex charakterystyka produktu leczniczego

Omawiane substancje

  • Witamina B6

    Witamina B6 jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i odpornościowego. Można ją znaleźć w produktach spożywczych takich jak mięso, ryby, orzechy i banany.
    Witaminy i mikro- i makroelementy

Omawiane schorzenia

  • Niedobór witaminy B6

    Niedobór witaminy B6 może prowadzić do różnych schorzeń, takich jak anemia, zaburzenia neurologiczne czy problemy skórne. Warto zadbać o odpowiednią ilość tej witaminy w diecie lub stosować suplementację, aby uniknąć poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Więcej poradników

Wyświetlane poradniki pochodzą z kategorii czytanego artykułu: , .