, ,

Czy trzeba stosować ashwagandę żeby sen był lepszy?

Data publikacji:

Ostatnia aktualizacja:

Jaka jest najlepsza ashwaganda na sen?

Ashwaganda to ostatnimi czasy bardzo popularny składnik. Dlaczego? Między innymi dlatego, żę wiele badań sugeruje, że te roślina ta może pomóc w problemach ze snem. Ashwagandha może pomóc obniżyć poziom kortyzolu, co prowadzi do relaksu i lepszego snu.
Jaka jest najlepsza ashwaganda na sen?

Co to jest ashwaganda?

Ashwagandha to roślina adaptogenna, co oznacza, że zmniejsza zaburzenia organizmu wywołane stresem, pozytywnie wpływa na układ nerwowy i immunologiczny, a także zmniejsza uczucie zmęczenia. Wykazano także skuteczność ashwagandy w leczeniu ADHD i lęku, poprawie kondycji sportowej, redukcji objawów starzenia i zmęczenia związanego z chemioterapią, w leczeniu cukrzycy, hipercholesterolemii, choroby Parkinsona, choroby stawów, niedoczynności tarczycy, niepłodności, dysfunkcji seksualnych, choroby afektywnej dwubiegunowej, zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych, w łagodzeniu działań niepożądanych wynikających ze stosowania leków psychotropowych [1].

Czy ashwaganda pomaga na sen?

Badania wykazały, że ashwagandha może pomagać ludziom szybciej zasypiać, dłużej spać i doświadczać lepszej jakości snu. Według badaczy ashwaganda działa na receptory GABA, które są kluczowe w procesie snu i czuwania. Głównymi składnikami aktywnymi ashwagandy są witanolidy, które mają wiele zalet, w tym zdolność do łagodzenia stresu, a jak wiemy stres związany jest z gorszą jakością snu i nadmierną sennością w ciągu dnia [1].

Jak powinno się przyjmować ashwagandę?

Na początku należy wspomnieć, że ashwaganda jest dostępna w wielu formach. Występuje w postaci proszku, herbaty, pigułek, kapsułek, nalewek, kropel, a nawet żelków. Aby stosować ją jako preparat poprawiający jakość snu, należy postępować  zgodnie z instrukcjami zamieszczonymi na każdym produkcie. Optymalne dawkowanie jest wciąż przedmiotem dyskusji i może się różnić w zależności od suplementów. Typowe dawki stosowane w celu ułatwienia ludziom zasypiania wynoszą zazwyczaj od 250 do 600 miligramów/dzień. Nie należy jednak stosować ashwagandy dłużej niż przez trzy kolejne miesiące [2].

Czy są jakieś szkodliwe działania ashwagandy?

Długofalowe efekty działania ashwahandy nie zostały jeszcze do końca przebadane. Na pewno wiadomo to o czym wspomniano wyżej – nie wolno stosować preparatów zawierających ashwagandę dłużej niż 3 miesiące. Najczęstsze działania niepożądane są łagodne i obejmują biegunkę, mdłości, rozstrój żołądka, wymioty. Czasem również mogą pojawić się następujące efekty uboczne: suchość w ustach, senność, zawroty głowy, halucynacje, kaszel i przekrwienie, niewyraźne widzenie, wysypka, wzrost wagi [2].

Jakie są najlepsze preparaty z ashwagandą na sen?

Napięcie mięśni i stres nie pozwalają wejść w głęboki i spokojny sen. Doświadczamy wówczas nie tylko problemów z zaśnięciem, ale również często się wybudzamy. Po wybudzeniu pojawia się stres, który nie ułatwia ponownego zaśnięcia. Poniżej przedstawiono kilka preparatów, które mogą okazać się pomocne. 

Olimp Gold Ashwaganda, kapsułki

Naturell Ashwaganda, tabletki

Olimp Forstres, tabletki

Miralo, kapsułki

Podsumowanie

Badania sugerują, że ashwagandha może wpływać na sen poprzez regulację poziomu hormonów, takich jak kortyzol i melatonina. Kortyzol jest hormonem stresu, który może zaburzać sen, a melatonina jest hormonem regulującym cykl snu i czuwania. Ashwagandha może pomóc obniżyć poziom kortyzolu, co prowadzi do relaksu i lepszego snu. Działanie ashwagandhy obejmuje również wpływ na pracę układu nerwowego, co także może mieć pozytywny wpływ na poprawę jakości snu.

Bibliografia

  1. Kalmbach DA, Anderson JR, Drake CL.: The impact of stress on sleep: Pathogenic sleep reactivity as a vulnerability to insomnia and circadian disorders. J. Sleep. Res. 2018: 27(6).
  2. Sppeers AB, Cabey KA, Soumyanath A. i wsp.: Effects of Withania somnifera (Ashwagandha) on Stress and the Stress- Related Neuropsychiatric Disorders Anxiety, Depression, and Insomnia. Curr. Neuropharmacol. 2021;19(9):1468-95.
  3. Połumackanycz M, Forencewicz A, Wesołowski M. i wsp.: Ashwagandha (Withania somnifera L.) – the plant with proven health-promoting properties. Farmacja polska 2020: (76): 442–447.

Powiązane produkty

Omawiane substancje

  • Ashwagandha

    Ashwagandha to roślina zielarska, która jest stosowana w medycynie naturalnej jako substancja lecznicza. Ma ona właściwości przeciwzapalne, przeciwbólowe i przeciwdepresyjne.
    Surowce roślinne

Omawiane schorzenia

  • Bezsenność

    Bezsenność to zaburzenie snu, które objawia się trudnościami w zasypianiu, utrzymaniu snu lub wczesnym budzeniem się. Może prowadzić do zmęczenia, drażliwości i zaburzeń funkcjonowania w ciągu dnia.
  • Stres

    Stres jest jednym z najczęstszych schorzeń współczesnego społeczeństwa, które może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, takich jak choroby serca, depresja czy choroby autoimmunologiczne.

Więcej poradników

Wyświetlane poradniki pochodzą z kategorii czytanego artykułu: , , .