Związki aktywne biologiczne

Molibdenian (VI) amonu, molibden (VI)

Dostępne postaci leku

tabletki, kapsułki

Przeciwwskazania

Nie powinieneś brać leków z molibdenem, jeśli lekarz ci tego nie zaleci. Może to być niebezpieczne, zwłaszcza jeśli masz problemy z nerkami. Zbyt dużo molibdenu może prowadzić do zgagi, bólu głowy czy zawrotów głowy. Zawsze konsultuj się z lekarzem zanim zaczniesz brać jakiekolwiek suplementy.

Przedawkowanie

Przedawkowanie molibdenu może objawić się bólami brzucha, niedoborem miedzi w organizmie, zaburzeniami snu, biegunką, gorszą kondycją umysłową czy słabej jakości włosami. Pamiętaj, że w razie jakichkolwiek obaw powinieneś skontaktować się z lekarzem. On zdecyduje o dalszych krokach, jak na przykład zaleci przebadanie krwi, aby sprawdzić poziom minerałów w organizmie.

Środki ostrożności

Przy stosowaniu leków z molibdenem, pamiętaj o tych zasadach: Nie przekraczaj dawki zaleconej przez lekarza. Jeśli odczuwasz nudności, biegunkę czy inną dolegliwość, skontaktuj się z lekarzem. Molibden może interakcja z innymi lekami. Poinformuj lekarza o wszystkich lekach, które bierzesz. Regularnie kontroluj poziom molibdenu we krwi. Pamiętaj o zbilansowanej diecie.

Rola w organizmie człowieka

Molibden to pierwiastek śladowy, który ma kluczowe znaczenie dla zdrowia człowieka. Działa jak składnik niektórych enzymów, czyli białek, które pomagają organizmowi przekształcać pokarm w energię. Pomaga również w metabolizmie ważnych aminokwasów. Deficyt molibdenu może prowadzić do problemów z metabolizmem i wzrostem.

Objawy niedoboru

Niedobór molibdenu jest rzadki, ale może prowadzić do zaburzeń, takich jak bóle głowy, wymioty, choroby skóry, próchnica, zaburzenia libido, nadmierne wypadanie włosów, a take szereg objawów przemęczenia, w tym senność i osłabienie odporności. Objawy te spowodowane są przez niezdolność organizmu do przetworzenia niektórych aminokwasów. Inne objawy to nietolerancja alkoholu, bóle głowy i przyspieszone bicie serca.

Źródła pokarmowe

Molibden jest ważnym składnikiem naszej diety, który pomaga w produkcji energii w naszych komórkach. Możemy go znaleźć w wielu produktach spożywczych, takich jak pełnoziarniste produkty zbożowe, rośliny strączkowe (np. fasola, soczewica, ciecierzyca), orzechy, nasiona i niektóre warzywa, takie jak szpinak czy brokuły. Ponadto, molibden bogate są niektóre produkty mleczarskie oraz mięsa, zwłaszcza wątroba.