,

Co brać na zmniejszenie apetytu? Poznaj blokery apetytu bez recepty

Data publikacji:

Ostatnia aktualizacja:

Tabletki hamujące apetyt – jakie wybrać?

Wielu pacjentów przychodzi do apteki, szukając preparatów hamujących apetyt. Swoją przypadłość najczęściej tłumaczą ciągłą chęcią podjadania, z którą ciężko walczyć, co najczęściej powoduje przybieranie na wadze. Pomocne mogą okazać się dostępne w aptece herbatki lub tabletki hamujące łaknienie. Czy tego typu preparaty są skuteczne? Czy warto je stosować?
Tabletki hamujące apetyt – jakie wybrać?

Jak działają blokery apetytu?

Preparaty zmniejszające apetyt działają na różne sposoby, ale ich ogólny cel polega na zahamowaniu uczucia głodu, zwiększeniu uczucia sytości i zmniejszeniu ilości spożywanego pożywienia. Poniżej przedstawiam dwa popularne mechanizmy działania takich preparatów:

  1. Wpływ na układ jelitowy: Niektóre preparaty zmniejszające apetyt działają poprzez wpływ na układ jelitowy. Chociaż dokładny mechanizm nie jest w pełni poznany, wiadomo, że te leki mogą wpływać na produkcję hormonów jelitowych, takich jak peptyd YY (PYY) i cholecystokinina (CCK). Te hormony są wydzielane w odpowiedzi na pożywienie i przyczyniają się do sygnalizacji sytości. Preparaty zmniejszające apetyt mogą wpływać na uwalnianie tych hormonów, co powoduje zwiększenie uczucia sytości i zmniejszenie apetytu.
  2. Działanie na ośrodkowy układ nerwowy: Inne preparaty zmniejszające apetyt mogą działać na ośrodkowy układ nerwowy, wpływając na obszary mózgu odpowiedzialne za kontrolę apetytu. Mogą one hamować działanie receptorów dla neuroprzekaźników, takich jak noradrenalina, serotonina, dopamina, które są zaangażowane w regulację apetytu. Działając na te receptorów, preparaty zmniejszające apetyt mogą zmniejszyć impulsy głodowe i zwiększyć uczucie sytości.

Ważne jest, aby pamiętać, że preparaty zmniejszające apetyt powinny być stosowane zgodnie z zaleceniami lekarza i najczęściej są przepisywane w przypadku otyłości lub nadwagi, jako część kompleksowego programu leczenia, który obejmuje również zmianę stylu życia, taką jak zdrowa dieta i regularna aktywność fizyczna [12,13].

Jakie są blokery apetytu bez recepty?

Tabletki hamujące apetyt

Apetiblock 50 tabletek musujących do ssania o smaku wiśniowo-malinowy, suplement diety

Apetiblock, tabletki do ssania

Be Slim Zielona Kawa 30 tabletek powlekanych, suplement diety

Be Slim Zielona Kawa, tabletki powlekane

Calominal 60 tabletek, wyrób medyczny

Calominal, tabletki

Liporedium 60 tabletek, suplement diety

Liporedium, tabletki

Olimp Chrom Activ 200 µg 60 tabletek, suplement diety

Olimp Chrom Activ, tabletki, 200 µg

Olimp Therm Line Ultra Fast, tabletki musujące, suplement diety

Olimp Therm Line Ultra Fast, tabletki musujące

Herbatki hamujące apetyt

Linea fix herbatka ziołowa 20 saszetek, suplement diety

Linea fix, zioła do zaparzania

Blokery apetytu na receptę

W trudnych przypadkach, w celu zmniejszenia masy ciała, lekarz może zalecić silne leki dostępne tylko na receptę. Może to być np. zawierającą bupropion i naltrekson – Mysimba, orlistat – Xenical, liraglutyd – Saxenda, czy semaglutyd – Ozempic, Rybelsus. Wszystkie mogą powodować bardzo poważne skutki uboczne i mogą być stosowane tylko pod kontrolą lekarza i w pewnych wskazaniach (np. otyłość zagrożona wieloma chorobami jak nadciśnienie czy cukrzyca) [1-3].

Jakie substancje aktywne zmniejszają apetyt?

Powyższe blokery apetytu zawierają głównie poniższe substancje aktywne o następujących właściwościach:

  • Wyciąg z Garcinia cambogia — zmniejsza apetyt i uczucie głodu oraz chęć podjadania;
  • wyciąg z liści Gymnema sylves — działa podobnie do wyciągu z Garcinia cambogia;
  • kwa­s hydroksycytrynowego (obecny w owocach Garcinia cambogia) – bierze udział w metabolizmie tłusz­czów i termogenezie, kontroluje apetyt, nie wpływając na cen­tralny układ nerwowy, nie przekracza barie­ry krew-mózg;
  • wyciąg z nasion koli błyszczącej — zwiększa spalanie tłuszczów;
  • chrom — wspomaga metabolizm, utrzymanie prawidłowego poziomu glukozy we krwi i zmniejsza łaknienie;
  • chitozan — jest stosowany jako suplement diety w produktach na odchudzanie, blokuje wchłanianie tłuszczu;
  • glukomannan — zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi, jednocześnie zmniejsza wchłanianie cukru i obniża stężenie glukozy we krwi;
  • mate (z liści ostrokrzewu paragwajskiego) – wspomaga utrzymanie prawidłowej masy ciała, zmniejsza łaknienie;
  • kwiat hibiskusa — wspiera usuwanie wody z organizmu, wzmacnia odporność i witalność organizmu;
  • fiołek trójbarwny — wspomaga usuwanie szkodliwych substancji gromadzących się w organizmie oraz procesy trawienne;
  • dzika róża — ma korzystny wpływ na procesy zachodzące w przewodzie pokarmowym;
  • pieprz kajeński — wspomaga odchudzanie;
  • sprzężony kwas linolowy — pobudza przemianę materii, zwiększa spalanie tłuszczów;
  • mniszek — wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego;
  • pokrzywa — dodaje witalności, oczyszcza organizm [4-10].

Czy są jakieś badania potwierdzające działanie tych składników?

Jednym ze składników o udowodnionym działaniu hamującym łaknienie jest ekstrakt Garcinia, który zawiera kwas hydroksycytrynowy (HCA). Badania wykazały niewielką, ale udowodnioną statystycznie, różnicę w utracie masy ciała podczas stosowania ekstraktu Garcinia w porównaniu z placebo. Jednakże obserwowana utrata wagi była krótkotrwała, a w grupie, którą poddano badaniu wyciągu z Garcinia częściej obserwowano działania niepożądane pochodzące od strony układu pokarmowego [11].

Statystycznie istotne różnice masy ciała w porównaniu z grupą placebo zaobserwowano również u pacjentów stosujących preparaty chitozanu, glukomannanu i sprzężony kwas linolowy. Fruktany z kolei nie miały statystycznie istotnego wpływu na spadek masy ciała w porównaniu do grupy placebo. W przypadku mannooligosacharydów ekstraktu z soku z pomarańczy, jak i wielu innych składników suplementów diety na odchudzanie, brak jest wystarczającej ilości badań, które mogą jednoznacznie stwierdzić ich wpływ na zmniejszenie łaknienia i odchudzanie [12].

Udowodnione działanie hamujące łaknienie mają silne, dostępne na receptę substancje takie jak bupropion, naltrekson, orlistat, liraglutyd czy semaglutyd, jednak muszą być one stosowane pod ścisłą kontrolą lekarza. Dodatkowo często powodują działania niepożądane, co sprawia, że rzadko stosowane są w celu obniżenia masy ciała.

Co jeszcze hamuje apetyt? Poznaj kilka praktycznych wskazówek

Aby powyższe blokery apetytu mogły skutecznie działać, warto wprowadzić kilka dodatkowych wskazówek do codziennego funkcjonowania:

  • Należy jadać dobrze zbilansowane posiłki o regularnych porach (najlepiej 5 lekkostrawnych posiłków),
  • dużą część diety powinny stanowić warzywa i owoce;
  • z pieczywa należy wybierać pełnoziarniste produkty zbożowe;
  • należy się wysypiać (człowiek średnio potrzebuje ok. 7-8h snu na dobę);
  • nie należy się odwadniać, cały czas powinno mieć się dostęp do świeżej wody;
  • nie wolno podjadać pomiędzy posiłkami;
  • nie należy robić sobie smaku, zostawiając ulubione jedzenie czy słodycze na widoku;
  • nadmierne łaknienie może pojawić się u osób z zaburzeniami odżywiania (np. bulimią) lub z nieleczoną depresją, w takich przypadkach należy zdiagnozować problem i skupić się na jego leczeniu [1,2].

Czy hamowanie apetytu jest bezpieczne i zdrowe?

Stałe hamowanie apetytu nie jest ostatecznym rozwiązaniem problemu otyłości czy nadwagi, a jedynie jednym z elementów kompleksowego programu redukcji masy ciała. Właściwe odżywianie i aktywność fizyczna to kluczowe elementy zapobiegania nadwadze i otyłości. Równowaga energetyczna odgrywa ważną rolę w procesie odchudzania. Aby schudnąć, trzeba zredukować całkowite spożycie kalorii, a jednocześnie zwiększyć ilość spalanych przez organizm kalorii poprzez regularną aktywność fizyczną. W diecie powinny przeważać produkty spożywcze o niższej zawartości kalorii, a spożycie tłuszczów i węglowodanów powinno być ograniczone. Warto też zwiększyć spożycie białka, aby zwiększyć uczucie sytości.

W przypadku zmniejszenia ilości spożywanych kalorii, jednoczesne zwiększenie poziomu aktywności fizycznej jest kluczowe dla utrzymania równowagi energetycznej i uniknięcia efektu jojo. Ponadto aktywność fizyczna ma wiele korzyści dla zdrowia, takich jak zmniejszenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy oraz wpływają pozytywnie na stan naszego umysłu. Dlatego, w przypadku chęci utraty wagi, warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem, aby zaplanować odpowiednią dietę i aktywności fizyczne, a nie tylko polegać na preparatach hamujących apetyt.

Czy blokery apetytu są skuteczne?

Każdy organizm jest inny i może inaczej reagować na preparaty hamujące apetyt. Dlatego ważne jest, aby zwrócić uwagę na indywidualne potrzeby i odpowiedź organizmu podczas stosowania tych preparatów. Co może działać skutecznie u jednej osoby, niekoniecznie będzie miało ten sam efekt u innej. Monitorowanie efektów jest niezwykle istotne, aby dostosować dawkowanie lub metody stosowania w oparciu o potrzeby danego organizmu.

Jeśli przyjmowanie preparatów hamujących apetyt nie przynosi oczekiwanych rezultatów lub powoduje niepożądane skutki uboczne, należy zwrócić się do lekarza lub farmaceuty o poradę. Mogą oni dokonać oceny sytuacji i zalecić dostosowanie dawek lub zmianę preparatu na inny, który lepiej odpowiada indywidualnym potrzebom i tolerancji organizmu.

Ważne jest również, aby być świadomym potencjalnych skutków ubocznych i reagować na nie odpowiednio. Każda osoba powinna podejść do stosowania preparatów hamujących apetyt w sposób odpowiedzialny i świadomy, konsultując się z profesjonalistą medycznym, aby zapewnić bezpieczeństwo i skuteczność terapii. Pamiętajmy, że indywidualne podejście jest kluczem do osiągnięcia najlepszych wyników przy utrzymaniu zdrowia i efektywnego zmniejszenia apetytu.

Co stosować, poza tabletkami hamującymi apetyt?

Preparaty hamujące apetyt nie powinny być postrzegane jako magiczne rozwiązanie, które samoistnie prowadzi do utraty wagi. Raczej powinny być traktowane jako jedno z narzędzi i wsparcie w ramach szeroko zakrojonego zdrowego stylu życia. Kluczem do skutecznego i trwałego zmniejszenia apetytu oraz utraty wagi jest podejście holistyczne, które obejmuje zdrową dietę, regularną aktywność fizyczną i odpowiednią ilość snu.

Zdrowa dieta jest fundamentalnym elementem utrzymania prawidłowej wagi. Polega ona na spożywaniu różnorodnych i pełnowartościowych pokarmów, bogatych w witaminy, minerały i błonnik. Powinna się składać głównie z warzyw, owoców, pełnoziarnistych produktów zbożowych, chudego mięsa, ryb, roślin strączkowych, orzechów i nasion. Ważne jest również kontrolowanie wielkości porcji oraz unikanie wysoko przetworzonych i bogatych w tłuszcze oraz cukry produktów spożywczych.

Regularna aktywność fizyczna jest również kluczowa dla utrzymania zdrowej wagi. Ćwiczenia aerobowe, takie jak chodzenie, bieganie, jazda na rowerze lub pływanie, przyspieszają spalanie kalorii i wzmacniają układ sercowo-naczyniowy. Ćwiczenia siłowe, takie jak podnoszenie ciężarów, wzmacniają mięśnie i przyspieszają metabolizm. Kombinacja obu rodzajów Ćwiczeń jest najlepsza dla utrzymania zdrowej wagi i ogólnego dobrego samopoczucia.

Odpowiednia ilość snu i odpoczynek również są istotne dla utrzymania zdrowego stylu życia. Brak snu może prowadzić do zaburzeń hormonalnych, które mogą wpływać na apetyt i kontrolę masy ciała. Dlatego warto przykładać wagę do regularnego i wystarczającego snu, co pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne.

Podsumowanie

W artykule przedstawiono przykładowe preparaty, które zmniejszają łaknienie i są wykorzystywane w celu kontroli lub redukcji wagi. W takim razie, co zastosować na zmniejszenie apetytu? Najlepiej odpowiedzieć sobie szczerze na pytanie, czy moja dieta jest odpowiednio zbilansowana i urozmaicona. Często problem tkwi w niewłaściwej diecie. Należy pamiętać,  że żadne tabletki czy herbatki nie zastąpią właściwej, odpowiednio zbilansowanej diety.

Odpowiednie suplementy z pewnością będą pomocne, ale niestety nie sprawią cudownie, że osoba na złej diecie nagłe zacznie tracić zbędne kilogramy. Odpowiednia dieta, wymienione suplement plus aktywność fizyczna może jednak zdziałać cuda. Po zastosowaniu się do tych trzech punktów bez wątpienia można zmniejszyć łaknienie. W przypadkach otyłości, która zagraża zdrowiu, lekarz może wypisać mocne leki na receptę. Nie są one jednak obojętne dla zdrowia i powinny być stosowane ze szczególną ostrożnością.

Bibliografia

  1. Stone, Ronald L., Kanwar Rupinder S. Gill i James, and S. Scolapio. "Spadek łaknienia i spadek masy ciała." Jelito cienkie, jelito grube, trzustka (Gastroenterologia i hepatologia w praktyce klinicznej) (2013): 142.
  2. Strzałka, Małgorzata, Tomasz Brzozowski, and Stanisław Jan Konturek. "Oś mózgowo-jelitowa w regulacji apetytu." Kosmos 59.3-4 (2010): 291-296.
  3. https://www.aflofarm.com.pl/pl/produkty/suplementy-diety/apetiblock-o-smaku-wisniowo-malinowym/ (18.06.2022 18:11)
  4. https://www.colfarm.pl/pl/produkty/be-slim-zielona-kawa (18.06.2022 18:30)
  5. https://www.aflofarm.com.pl/pl/produkty/wyroby-medyczne/calominal/ (18.06.2022 18:41)
  6. https://liporedium.pl/ (18.06.2022 18:53)
  7. https://olimpstore.pl/ (18.06.2022 18:59)
  8. https://solgar.pl/ (18.06.2022 19:11)
  9. https://www.aflofarm.com.pl/pl/produkty/suplementy-diety/linea-fix/ (18.06.2022 19:20)
  10. https://www.doz.pl/apteka/p847-Red_Senes_Tea_Red-Slim_Tea_ziola_do_zaparzania_w_saszetkach_2_g_30_szt. (18.06.2022 19:32)
  11. Igho Onakpoya et al. "The Use of Garcinia Extract (Hydroxycitric Acid) as a Weight loss Supplement: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Clinical Trials" J Obes. 2011; 2011: 509038.
  12. Bray GA. Medications for weight reduction. In: Feingold KR, Anawalt B, Boyce A, et al., eds. Endotext. South Dartmouth (MA): MDText.com, Inc.; 2000.
  13. Hendricks EJ, Rothman RB, Greenway FL. How physician obesity specialists use drugs to treat obesity. Obesity (Silver Spring). 2009;17(9):1730-1735.

Powiązane produkty

Omawiane substancje

  • Chrom

    Chrom jest pierwiastkiem chemicznym o symbolu Cr i liczbie atomowej 24. Jest stosowany m.in. do produkcji stali nierdzewnej.
    Witaminy i mikro- i makroelementy
  • Hibiskus

    Hibiskus jest rośliną, która zawiera substancje lecznicze, takie jak kwasy organiczne, flawonoidy i witaminy, które mają pozytywny wpływ na zdrowie człowieka. Substancje te mogą pomóc w obniżeniu ciśnienia krwi, poprawie trawienia, redukcji stanów zapalnych i wzmocnieniu układu odpornościowego.
    Surowce roślinne
  • Kofeina

    Kofeina to organiczny związek chemiczny, który pobudza układ nerwowy i poprawia koncentrację. Można ją znaleźć w kawie, herbacie, napojach energetyzujących oraz niektórych lekach.
    Substancje Syntetyczne i Biologiczne
  • Ostrokrzew paragwajski

    Ostrokrzew paragwajski zawiera kofeinę, która działa pobudzająco na organizm. Substancja ta jest często wykorzystywana w produkcji napojów energetyzujących.
    Surowce roślinne
  • Ziele mniszka lekarskiego

    Ziele mniszka lekarskiego jest stosowane w leczeniu różnych schorzeń, takich jak choroby wątroby, trzustki, układu moczowego oraz choroby skóry. Zawiera wiele cennych składników, takich jak flawonoidy, gorycze i inulinę, które wpływają korzystnie na organizm.
    Surowce roślinne
  • Zielona herbata

    Zielona herbata zawiera katechiny, które mają właściwości przeciwutleniające. Picie zielonej herbaty może pomóc w utrzymaniu zdrowia serca i zmniejszeniu ryzyka chorób nowotworowych.
    Surowce roślinne

Omawiane schorzenia

W tym poradniku nie omawiamy konkretnych schorzeń.

Więcej poradników

Wyświetlane poradniki pochodzą z kategorii czytanego artykułu: , .