Związki aktywne biologiczne

selenometionina, selenocysteina, selenian (VI) sodu

Dostępne postaci leku

tabletki

Przeciwwskazania

Produktów z selenem nie powinno się stosować, jeśli jesteś na nie uczulony. Niektóre grupy pacjentów powinny zachować szczególną ostrożność, stosując produkty z selenem. Pacjenci cierpiący na choroby autoimmunologiczne, takie jak toczeń rumieniowaty układowy czy reumatoidalne zapalenie stawów, przed rozpoczęciem stosowania suplementów selenu powinni porozmawiać z lekarzem. Długotrwałe przyjmowanie selenu może w niektórych przypadkach nasilać objawy tych chorób. Szczególną grupą pacjentów są też osoby z niewydolnością nerek, gdyż wydalanie selenu może być u nich zaburzone.

Przedawkowanie

Choroba wynikająca z nadmiernego spożycia selenu nazywa się selenozą. Objawy przedawkowania selenu mogą obejmować nudności, wymioty, ból brzucha, łysienie, przebarwienia skóry, zapalenie paznokci czy problemy z układem nerwowym takie jak drżenie.

Środki ostrożności

Przy spożywaniu leków z selenem nie przekraczaj zalecanej dawki, ponieważ może to prowadzić do zatrucia. Jeśli jesteś w ciąży, karmisz piersią, masz problemy z nerkami lub wątrobą – skonsultuj się z lekarzem. Decyzja o podjęciu suplementacji selenem powinna być poprzedzona pomiarem poziomu pierwiastka w osoczu pacjenta.

Rola w organizmie człowieka

Selen to pierwiastek, który pomaga naszemu organizmowi prawidłowo funkcjonować. Wspiera pracę tarczycy i układu odpornościowego, pomaga zapobiegać uszkodzeniom komórek przez wolne rodniki (co może prowadzić do chorób serca i raka), a także bierze udział w produkcji DNA. Ponadto, może obniżyć ryzyko chorób serca i niektórych typów raka.

Objawy niedoboru

Niedobór selenu może objawiać się osłabieniem, zmęczeniem, problemami z koncentracją oraz depresją. Może prowadzić do kłopotów z płodnością u mężczyzn i wzrostu ryzyka poronienia u kobiet. Inne objawy to problemy z odpornością, czyli częste infekcje, a także problemy z tarczycą.

Źródła pokarmowe

Selen to ważny składnik odżywczy, który możemy znaleźć w wielu produktach spożywczych. Bogatym źródłem selenu są orzechy brazylijskie, ryby, mięso, zwłaszcza wątroba i drób, a także produkty pełnoziarniste jak chleb czy makaron. Selen można też znaleźć w owocach morza, jajach i niektórych nasionach. Selen jest pierwiastkiem, którego stosunkowo dużo przyjmuje się codziennie z pożywieniem.