Związki aktywne biologiczne

Mangan, Mangan Diglukonian, Mangan Glukonian, Mangan Glutaminian, Mangan Kwasy Aminokwasów, Mangan Siarczek

Dostępne postaci leku

tabletki, kapsułki

Przeciwwskazania

Nie powinieneś stosować leków z manganem, jeśli masz chorobę wątroby lub nerek, bo te organy mają problem z usuwaniem manganu z organizmu. Jeśli cierpisz na anemię, leki z manganem mogą zaszkodzić, bo utrudniają wchłanianie żelaza. Dzieci i seniorzy powinni unikać nadmiaru manganu, bo może on wpływać negatywnie na ich rozwój i zdrowie.

Przedawkowanie

Przedawkowanie manganu może prowadzić do zaburzeń nerwowych przypominających objawy Parkinsona, takie jak drżenie rąk, trudności w chodzeniu, sztywność mięśni czy wolniejsze ruchy. Może wystąpić również spadek apetytu, ból głowy czy uczucie zmęczenia. W takiej sytuacji niezwłocznie należy skontaktować się z lekarzem, który oceni stan zdrowia i ewentualnie zastosuje odpowiednie leczenie.

Środki ostrożności

Przyjmując leki zawierające mangan, należy przestrzegać dawki zalecanej przez lekarza, ponieważ nadmierne spożycie może prowadzić do zatrucia. Nie należy łączyć tych leków z alkoholem. Jeśli odczuwasz jakiekolwiek niepokojące objawy, takie jak bóle głowy, nudności czy zmiany w zachowaniu, należy natychmiast skontaktować się z lekarzem.

Rola w organizmie człowieka

Mangan to mikroelement, który pomaga naszemu organizmowi w prawidłowym funkcjonowaniu. Wspomaga produkcję enzymów, które uczestniczą w przemianie materii, a więc przekształceniu jedzenia w energię. Mangan pomaga również w utrzymaniu zdrowych kości, prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, a także bierze udział w regeneracji skóry.

Objawy niedoboru

Niedobór manganu w organizmie człowieka może objawiać się zmęczeniem, bólami kości i stawów, problemami z koncentracją oraz zapominalstwem. Inne objawy mogą to być zaburzenia hormonalne, choroby skóry, zmiany nastroju, problemy ze snem oraz utrata masy mięśniowej.

Źródła pokarmowe

Mangan znajdziesz przede wszystkim w roślinach strączkowych, takich jak soczewica, ciecierzyca czy fasola. Świetnym źródłem tego pierwiastka są też orzechy, szczególnie migdały i orzechy włoskie. Mangan dostarczają nam również owoce, zwłaszcza ananasy, maliny i truskawki, a także nasiona, chleb pełnoziarnisty czy ryż brązowy.