L-karnityna, czy warto ją stosować?

Odpowiedź na pytanie, czy warto stosować L-karnitynę, brzmi – to zależy. Na pewno chcesz wiedzieć od czego. Dlatego na wstępie przypomnę, co to jest L-karnityna i jaką odgrywa rolę. Jest to substancja witaminopodobna, którą samodzielnie produkujesz i nie musisz dostarczać jej z pożywieniem. Jeśli lubisz nabiałowe śniadania i mięsne obiady, bądź spokojny o poziom swojej L-karnityny. Gorzej, gdy preferujesz dietę wegańską, wtedy potrzebujesz specjalnych składników – aminokwasów, aby powstała wewnętrzna L-karnityna.

Jednak badania potwierdziły, że u zdrowych osób, rzadko występują niedobory. Dlatego, jeśli nic Ci nie dolega to szkoda  pieniędzy na tabletki z L-karnityną. Natomiast na pewno kojarzysz, że substancja pomaga w przemianach tłuszczy. Jeśli masz nadwagę, to czy właśnie dzięki L-karnitynie pozbędziesz się boczków lub wystającego brzucha? Na pewno intrygują Cię odpowiedzi na pytanie: czy warto stosować L-karnitynę, gdy ćwiczysz, aby obniżyć wagę? A jeśli tak, to kiedy stosować, przed czy po treningu? Wkrótce wyjaśnię [1]. 

L-karnityna-czy warto stosować do redukcji wagi

Na pewno nie raz zadałeś sobie pytanie, czy L-karnitynę, warto stosować w odchudzaniu? W końcu gdzieś czytałeś, że substancja transportuje tłuszcz do komórkowych elektrowni. W takim razie dzięki niej szybciej pozbędziesz się niechcianych boczków? Masz rację, teoria brzmi przekonująco, a co na to nauka i praktyka? 

REKLAMA
REKLAMA

Otóż najwyższy poziom L-karnityny jest tam, gdzie potrzebujesz najwięcej paliwa, czyli w mięśniach i sercu. Jednak badania wykazały, że więcej mięsa, nabiału w diecie, a nawet dodatkowa suplementacja nie podniosły stężenia L-karnityny ani w mięśniach, ani w sercu. Inne badanie z kolei dowiodło, że nawet jeśli poziom L-karnityny wzrósł, to i tak waga ochotników nie spadła. W tych okolicznościach wnioski z eksperymentów Cię nie zadowolą. L-karnityna nie jest cudownym lekiem na nadwagę. Na pocieszenie mam jedynie informację, że nauka nadal poszukuje odpowiedzi na pytanie, czy warto stosować L-karnitynę w odchudzaniu? A w takim razie kiedy i komu L-karnityna może pomóc? [2]. 

Czytaj więcej: Czy Hepaslimin odchudza? Analiza produktu i opinia

Efekty zdrowotne suplementacji L-karnityny

Być może w przyszłości pojawią się doniesienia na temat skuteczności stosowania L-karnityny w odchudzaniu. Na razie skup się na skuteczniejszych sposobach, ale zrezygnuj z cudownych tabletek z internetu.

Natomiast L-karnityna wspomaga leczenie wielu schorzeń. Niedobór L-karnityny jest szczególnie dotkliwy dla zdrowia. Może on wynikać z 

  • Zaburzonej produkcji L-karnityny u noworodków lub wcześniaków. 
  • Niskiego poziomu L-karnityny w diecie np. u wegan, w zaburzonym wchłanianiu lub nadmiernym wysiłku fizycznym.

Niedobór odbija się na pracy mięśni szkieletowych i serca. Nagle odczuwasz brak wytrzymałości i szybko tracisz siły. Wszystko dlatego, że  Twoim komórkom brakuje energii do pracy. 

Dlatego dodatkowa suplementacja L-karnityną zalecana jest w osłabieniu mięśni oraz w:

  • chorobach układu sercowo-naczyniowych,
  • schorzeniach wątroby i nerek,
  • zaburzeniach gospodarki lipidowej,
  • zaburzeniach gospodarki węglowodanowej.

Na pewno zainteresuję Cię informacja, że L-karnityna zmniejsza poziom trójglicerydów we krwi i dlatego chroni przed miażdżycą, a nawet zawałem. W tym przypadku wyniki badań są obiecujące, ponieważ niższy poziom trójglicerydów wspomaga odchudzanie. Rozważ stosowanie L-karnityny, jeśli uprawiasz jakąś dyscyplinę sportową. Tym bardziej, gdy chcesz dalej lub szybciej biegać, albo podnosić coraz większe ciężary. Najlepiej zastosuj tuż przed treningiem, dzięki temu dłużej poćwiczysz, a zmęczenie poczujesz później [2]. 

Czytaj więcej: Skuteczne tabletki na odchudzanie-przegląd preparatów z apteki

L-karnityna – dawkowanie i skutki uboczne

Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie, czy warto stosować L-karnitynę, to już wiesz, że brakuje dowodów, że dzięki tabletkom karnityny zmienisz rozmiar ubrań na mniejszy. Badania wciąż trwają, więc może przyniosą coś nowego. Już teraz jest pewne, że L-karnityna obniży Twój poziomu trójglicerydów i pośrednio wpłynie na redukcję wagi. Na pewno ucieszy Cię informacja, że suplementacja L-karnityną jest bezpieczna, do tej pory nie zanotowano niekorzystnych działań. Jednak jeśli uprawiasz jakiś sport i stosujesz L-karnitynę, przestrzegaj rekomendowanych dawek. 

  • Dorosłym, szczególnie weganom zaleca się przyjmowanie 250 mg – 2 g L-karnityny, w 2–3 dawkach dziennie. U zdrowych osób nie powinna ona jednak przekraczać 2 g dziennie.
  • Osobom z chorobami serca zaleca się dawki L-karnityny od 600 do 1200 mg w 3 dawkach lub 750 mg w 2 dawkach dziennie. 
  • W przypadku dzieci zalecana ilość L-karnityny jako suplementu jest dużo mniejsza i waha się od 50 do 100 mg/kg masy ciała.
  • Sportowcy – 2–6 g przy zwiększonym wysiłku fizycznym (trening rekreacyjny i wyczynowy) [2].

Przegląd preparatów L-karnityny

W aptekach, sklepach, internecie znajdziesz wiele preparatów L-karnityny. Możesz kupić

  • tabletki
  • proszki
  • shoty 
  • drinki z dodatkiem L-karnityny.

Najczęściej spotkasz preparaty wspomagające odchudzanie lub dla sportowców, ale także uzupełniające niedobory L-karnityny, szczególnie u jaroszy. 

 Jeśli chcesz suplementować L-karnitynę, aby wspomagać odchudzanie, przygotowałam dla Ciebie przegląd preparatów firmy Olimp Laboratories [3]. 

 

Nazwa preparatuDawka L-karnitynyDodatkiZastosowanie
Olimp L-Karnityna Plus 300 mg, 80 tabl.

chrom

L-arginina

L-ornityna

dla osób odchudzających się 
Olimp L-Karnityna Plus600 mg, 80 tabl dla osób odchudzających się 
Olimp L-Carnitine 1500 Extreme Mega Caps® 1000 mg, 120 kapsułek

do budowy sylwetki

dla osób odchudzających się

L-Carnitine Xplode Powder1500 mg w 3 g proszku, 300 gmagnez, witamina B6

do budowy sylwetki

dla osób odchudzających się

Olimp L-Carnitine Extreme Shot3000 mg w jednej 25 ml ampułcewitamina B6

dla osób się odchudzających,

przy wysiłku

 

Na koniec dodam, że preparaty L-karnityny są suplementami diety, więc przy wyborze warto kierować się doświadczeniem własnym lub innych, marką firmy lub poleceniem aptekarza.