W polskich aptekach znajdziemy wiele preparatów wieloskładnikowych, zawierających m.in. biotynę. Warto jednak wspomnieć o lekach  (a nie suplementach diety), które dostępne są bez recepty, a zawierają biotynę. Należą do nich: Biotebal, Biotynox, Biotifem zawierające 5 mg biotyny w jednej tabletce.

Biotebal

Biotynox; -Forte

REKLAMA
REKLAMA

Spośród suplementów diety, które również zawierają 5 mg biotyny, warto znać ExtraBiotin lub Activlab Biotyna Extra. Pamiętajmy jednak, że mając do wyboru lek i suplement diety z  tym samym składem, lepiej zdecydować się na lek, ponieważ status leku daje nam gwarancję, że jest to produkt najwyższej jakości.

Do leków zawierających aż 10 mg biotyny w tabletce należą Biotebal Max, Biotynox Forte, Biotifem Max.

Biotebal Max

Wszystkie powyższe produkty przyjmuje się raz dziennie, a zalecana dawka dobowa, to 5 – 10 mg (w zależności od niedoborów). Na efekt terapii należy poczekać przynajmniej cztery tygodnie.

Co to jest biotyna?

Biotyna to inaczej witamina B7 lub witamina H. Jak większość witamin – pełni ona w organizmie człowieka bardzo wiele funkcji, które są niezbędne do prawidłowego i zdrowego funkcjonowania całego ciała. Jeśli brak nam jakieś witaminy, cały organizm, w pewnym stopniu, będzie nieprawidłowo działał. Biotyna odpowiada głównie za prawidłowy stan skóry, wzrost i rozwój.

Zapotrzebowanie organizmu na biotynę i jej źródła w żywności

Zapotrzebowanie organizmu na biotynę, dla dorosłych kobiet i mężczyzn to ok. 30 µg/dobę. Młodzież powyżej 10 roku życia potrzebuje ok. 25 µg/dobę.

Jakie są źródła biotyny w żywności?

  • Mięso
  • Ryby
  • Jaja – koniecznie gotowane lub smażone, ponieważ surowe zawierają pewne białko, które utrudnia wchłanianie biotyny
  • Sery
  • Warzywa
  • Drożdże

Ponadto niewielka ilość biotyny syntetyzowana jest przez nasze bakterie jelitowe, co oznacza, że nawet jeśli nie dostarczamy biotyny w diecie (bo np. jesteśmy weganami) to i tak biotyna u nas powstaje.

Czy zatem brakuje nam biotyny w diecie?

Ze względu na to, że biotyna znajduje się w wielu produktach spożywczych, wiemy, że BARDZO RZADKO u osób odżywiających się w sposób zróżnicowany, występują jej niedobory.

Trochę inaczej sprawa może wyglądać w przypadku wegan, którzy nie jadają mięsa, ryb, jaj i serów (chociaż i u nich dochodzi do syntezy biotyny w jelitach).

Ale zdecydowana większość z nas ma poziom biotyny w normie i nie potrzebuje jej suplementacji! Wyjątek stanowią osoby cierpiące na insulinooporność. U nich może dojść do niedoboru biotyny.

Nadmierne wypadanie włosów po Covid-19

Objawy niedoboru biotyny w organizmie

  • Brak apetytu
  • Nudności i wymioty
  • Zapalenie skóry
  • Zapalenie spojówek
  • Wypadanie włosów
  • Rozdwajanie się paznokci
  • Wzrost poziomu cholesterolu

Czy nadmiar biotyny może nam zaszkodzić?

Ponieważ zalecane dzienne spożycie biotyny wynosi ok. 30 µg, a w lekach i suplementach znajduje się jej nawet 300x więcej (Biotebal Max i Biotynox Forte zawiera aż 10 mg biotyny) należy zadać sobie pytanie, czy możemy sobie zaszkodzić, łykając biotynę w takich ilościach?

Na szczęście nie ma dowodów na to, że jest ona toksyczna i spożywanie ogromnych ilości mogłoby nam zaszkodzić. Ale biotyna może zaburzać wyniki badań krwi. Uwaga na wykonywanie badań laboratoryjnych podczas przyjmowania biotyny!

Musimy wiedzieć, że wysokie spożycie biotyny może mieć wpływ na wyniki badań laboratoryjnych – w tym na hormony tarczycy FT3, FT4 i TSH, poziom witaminy D i inne testy hormonalne oraz markery nowotworowe. To bardzo ważna informacja, bo często panie kupujące w aptece produkty na włosy, skórę i paznokcie słyszą, że warto zrobić jeszcze kontrolne badania krwi, w tym badania tarczycy. Sama często proponuję pacjentkom zrobienie takich testów, ale musicie pamiętać – by odstawić biotynę na kilka dni. Inaczej wynik będzie niemiarodajny i takie badania nic nie dadzą.

Kiedy warto zdecydować się na przyjmowanie biotyny?

Jakie jest moje zdanie w kwestii przyjmowania preparatów z biotyną?

Nie jestem fanką suplementacji wyłącznie biotyny. Dlaczego? Zdecydowania większość z nas nie ma niedoborów tego składnika w diecie. Jeśli zjadasz mięso, sery, jaja i warzywa w rozsądnych ilościach i stosujesz w miarę zróżnicowaną dietę, jest bardzo mała szansa, że brakuje Ci biotyny. A jeśli Twoja dieta nie zapewnia Ci prawidłowej podaży biotyny, jest duża szansa, że innych składników odżywczych też będzie Ci brakować. Może więc warto od razu zdecydować się na produkt z bardziej bogatym składem? Albo (co jest zdecydowanie lepsze) – zacząć zdrowo się odżywiać, tak aby tabletki nie były już potrzebne.

Jeśli niepokoi Cię stan Twojej skóry, włosów lub paznokci warto poszukać przyczyn, skoro najprawdopodobniej nie jest to niedobór biotyny. Zanim pójdziesz do apteki, zrób sobie podstawowe badania krwi oraz oznaczenie poziomu hormonów tarczycy, TSH oraz żelaza. Skonsultuj wyniki z dermatologiem lub endokrynologiem. Znajdź przyczynę i ją wyeliminuj. A przyczyn wypadających włosów jest wiele.

Biotebal, Biotebal Max czy Biotynox i Biotynox Forte to leki, czyli produkty o wysokiej jakości. Jednak nie pomogą, jeśli przyczyną fatalnej kondycji Twoich włosów nie jest niedobór biotyny.